Pelaaminen on se alue, joka pakottaa tällä hetkellä kehittämään sekä PC-, näyttö- että liitäntätekniikkaa eteenpäin. Eräänlainen Graalin malja on 8K-resoluutio 60 hertsin virkistystaajuudella. Tämä on iso haaste myös komponenttitoimittajille.
Kyse on monella tapaa kompleksisesta ongelmasta. Ensinnäkin pelin pitää tukea uusia resoluutioita. Pelikoneen grafiikan pitää pystyä toistamaan haluttuja tarkkuuksia. Signaali pitää pystyä siirtämään näytölle, jonka pitää myös taipua haluttuihin tarkkuuksiin ja nopeuksiin.
Yhtälön kaksi vaikeinta kohtaa ovat grafiikkakortit ja signaalin siirto isolle ruudulle. Grafiikkapuolella yritykset ovat päässeet tavoitteeseen jo jokin aika sitten, mutta kaapeli ja siirtotekniikka ovat kaikkea muuta kuin triviaali ongelma.
Käytännössä tarjolla on kaksi eri tekniikkaa liitäntään: HDMI ja DisplayPort. Komponenttialueella tapahtuu koko ajan ja esimerkiksi Diodes Incorporated julkisti juuri markkinoiden ensimmäiset DP 2.0 -standardia tukevat kytkimet. Ongelma on siinä, etteivät nämäkään piirit yllä pelaajien himoitsemiin nopeuksiin.
Diodesin PI3DPX8121-piirin on tällä hetkellä markkinoiden ainoa, joka tukee DP 2.0 -standardin UHBR10-perusnopeutta eli 10 gigabittiä sekunnissa. Diodes arvioi itse, että ensimmäiset DP 2.0:aa tukevat kuluttajatuotteet tulisivat markkinoille ensi vuonna. Pakkaamattomaan 8K-siirtoon ei niilläkään kuitenkaan päästä.
HDMI:n viimeisin standardi eli 2.1 yltää parhaimmillaan 48 gigabitin maksimisiirtonopeuteen ja 42,6 gigabitin maksimidatanopeuteen. Tämä riittää 8K-signaalin siirtoon 30 ruudun sekuntinopeudella. Viime vuonna julkistettu DisplayPort 2.0 -standardi tukee parhaimmillaan 80 gigabitin linkkiä, jossa tehollinen datanopeus on 77,37 gigabittiä sekunnissa. Se riittää 85 kertaa sekunnissa päivittyvään 8K-kuvaan.
Entäpä sitten pelikonsolit? Tiettävästi tulevalle PlayStation 5:lle riittää 4K-tuki. Tulevan Xboxin alustavissa spekseissä on puhuttu tuesta jopa 120 hertsin 8K-videolle. No, näin raskas signaali siirtyy HDMI:n yli vain DSC-pakattuna (Display Stream Compression).
Kaiken kaikkiaan 8K-pelaaminen tulee kaikista edellämainituista syistä yleistymään aikaisintaan vuonna 2022. Ehkäpä myös 8K-ruutujen hinnat tulevat siihen mennessä edes jollakin tavalla käytännölliselle tasolle.