Koronapandemia on hidastanut sähköautojen myyntiä kaikkialla, mutta kyse on väliaikaisesta hidastumisesta. Ajoneuvot ovat muuttumassa sähköiseksi, mikä vauhdittaa akuissa käytettävänä litiumin kysyntää. Mutta kuinka kauaksi aikaa litium riittää?
Roskill-tutkimuslaitoksen ennusteen mukaan litiumin kysyntä kasvaa vuoteen 2030 asti 19,7 prosentin vuosivauhtia. Autojen akustojen kohdalla kasvu on 28 prosenttia ja vuosikymmenen lopulla sähköautojen osuus litiumin kulutuksesta on jo 75 prosenttia.
Tällä hetkellä litiumreservien kooksi arvioidaan lähes 100 miljoonaa tonnia. Suuri osa niistä löytyy kymmenestä suurimmasta esiintymästä. Analyytikoiden arvion mukaan tunnetut ja realistisesti käytössä olevat litiumreservit riittävät sähköautoilun tarpeisiin jopa tämän vuosisadan loppuun mennessä.
Litiumin tuotantoa on lisätty voimakkaasti viime vuosina. Sen myötä metallin hinta on laskenut selvästi parin viime vuoden aikana. Tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä litiumtonnin hinta oli noin 7000 dollaria. Koska hintaeroosio tuotantokapasiteetin takia jatkuu, myös sähköautojen hinta tulee jatkossa alentumaan.
Kuinka paljon yhden sähköauton akusto sitten sisältää litiumia? Akustojen kapasiteetti tietenkin vaihtelee, mutta esimerkiksi Teslan 70 kilowattitunnin akussa on 63 kiloa litiumkarbonaattia. Siitä litiumin osuus on 12 kiloa eli noin viidennes.
Yhdestä litiumtonnista riittää näin materiaalia noin 80 sähköauton akustoon. 100 miljoonan tonnin litiumreservit riittävät nykykapasiteetein ja valmistusmenetelmin noin 8 miljardiin sähköautoon. Tänä vuonna myydään arvioiden mukaan 59,5 miljoonaa uutta autoa, joista suurin osa ei ole sähkö- tai hybridimalleja. Viime vuonna sähköautoja myytiin lähes 2,3 miljoonaa kappaletta. Vaikka määrä kasvaisi eksponentiaalisesti, litiumvarat riittävät kestämään saman verran kuin polttomoottoriauton satavuotinen historia. Ja litium tullaan korvaaman akuissa kauan ennen tätä.