Tulevaisuuden robottiauto vaatii meiltä matkustajiltakin paljon. Autot ovat täynnä elektroniikkaa, mutta voiko siihen silti luottaa? Ruotsalainen äänituotantoyritys Pole Position Production on nyt tutkinut asiaa ja havainnut, että äänimaailmalla on iso vaikutus siihen, miten luotettavaksi koemme autonomisen ajoneuvon.
Pole Position Production kartoitti yhdessä Volvo Carsin ja RISE-tutkimuslaitoksen (Research Institutes of Sweden) kanssa, kuinka ääni voi vaikuttaa robottiautossa koettuun luottamukseen. Lisäksi tutkimus paljasti, että äänen avulla voidaan vaikuttaa myös matkapahoinvointiin autossa.
Robottiauto on kone, joka ajaa turvallisemmin kuin ihminen, mutta matkustajan on myös luotettava itse ajoneuvoon. Autossa työskentely, kirjan lukeminen tai sosiaalisen median käyttö voivat johtaa matkapahoinvointiin. - Itse ajavassa ajoneuvossa, jossa matkustajat voivat jopa nukkua, ääni nousee mielenkiintoiseksi välineeksi vaikuttaa näihin kahteen tunteeseen, koska korviaan ei voi sulkea, sanoo Volvo Carsin äänisuunnittelija Fredrik Hagman.
Projektin aikana testin osallistujat saivat simuloidun kokemuksen matkustamisesta itse ajavalla ajoneuvolla. Useita äänikonsepteja suunniteltiin ja käytettiin testiympäristöissä, ja niillä yritettiin vaikuttaa osallistujien kokemuksiin. Äänikonseptien takana on Pole Position Production, jolla on laaja kokemus ajoneuvojen äänien suunnittelusta elokuville ja peleille.
- Aivan kuten peleissä, tässä oli kyse käyttäjän ohjaamisesta tapahtuman läpi äänen avulla. Testasimme useita erilaisia äänikonsepteja, synteettisistä äänistä luonnollisempiin ääniin ja voimakkaista vähemmän voimakkaisiin ääniin. Saimme parhaat tulokset synteettisillä äänillä, jotka olivat melko lähellä auton luonnollisia ääniä kiihdytyksessä, hidastuksessa ja niin edelleen, kertoo Pole Position Productionin perustaja ja toimitusjohtaja Max Lachmann.
Testit osoittivat, että projektissa suunnitelluilla äänillä oli selkeä positiivinen vaikutus osallistujien kokemukseen siitä, miten luotettavaa kyyti oli. Osallistujat totesivat luottavansa autoon enemmän ja kokeneet sen älykkäämmäksi.
- Kokemukset perustuivat ajoneuvoon, joka välitti testaajille tietoa aikeistaan, mutta myös siihen, mitä se havaitsi ympäristöstään. Saamamme tulokset vaikuttavat todennäköisesti tulevaisuuden autojen suunnitteluun, sanoo tutkija Johan Fagerlönn RISEstä.
Ääni vaikuttaa positiivisesti myös matkapahoinvointiin. Sopivassa äänimaailmassa matkapahoinvointia voitiin merkittävästi pienempää. Tätä tulosta ei ole koskaan aiemmin saatu autojen äänimaailmaan liittyvissä tutkimuksissa.