Hiilinanomateriaalien kehittäjä Canatu on päivittänyt hiilinanoputki- eli CNT-kalvon valmistustaan vastatakseen ADAS-lämmitintuotteiden kasvavaan kysyntään autoteollisuudessa. Canatu lisännyt CNT-linjalleen uutta reaktorikapasiteettia ja nostanut samalla automaatiotasoa.
Parannukset ovat kaksinkertaistaneet tuotantonopeuden ja lisänneet Canatu CNT -kalvon tuotantoa. Yhtiön tuotantojohtaja Antti Valkolan (kuvassa) mukaan ADAS-järjestelmien yleistyminen autoissa on lisännyt Canatun CNT-tuotteiden kysyntää merkittävästi. - Tuotantokapasiteetin lisääminen on entistä tärkeämpää, Valkola kommentoi.
Vuodesta 2015 lähtien Canatu on valmistanut CNT-kalvoja autoteollisuudelle. Tuotantolinjan päivitys on merkittävä edistysaskel Canatun CNT-kalvotuotannon teollistumisessa. Canatu pystyy nyt paremmin pysymään asiakkaidensa muuttuvien tarpeiden tahdissa.
Viime vuonna Canatun liikevaihto kasvoi 71 prosenttia vuonna 2022 edellisvuoteen verrattuna. Puolijohdeteollisuuden osuus liikevaihdosta oli 63 prosenttia ja autoteollisuuden 26 prosenttia. Tälle vuodelle yhtiö ennakoi 70-80 prosenttia liikevaihdon kasvua kysynnän voimistuessa auto-ja puolijohdeteollisuuden tuotteille. Vuonna 2021 yhtiö teki 5,5 miljoonan euron liikevaihdolla lähes 4 miljoonan euron tappiot, joten kannattavuuteen on vielä matkaa.
Kuljettajaa avustavissa ADAS-järjestelmissä Canatun nanokalvoja käytetään esimerkiksi valotutkien eli lidarien linssin lämmittämisessä. Nanokalvon ansiosta lidarin linssistä saadaan poistettua siihen kertynyt lumi, jää ja sumu. Lämmittimien massatuotannon odotetaan alkavan vuonna 2024.