Canatu perustettiin vuonna 2004 kaupallistamaan Otaniemessä kehitettyjä hiilinanoputkia. 20-vuotisen taipaleen kunniaksi yhtiö teki viime vuonna ensimmäistä kertaa voitollisen operatiivisen tuloksen.
Tulos perustui pitkälle siihen, että Canatun kertakäyttöisiä partikkelisuodattimia tarvitaan uusien mikropiirien valmistuksessa EUV-litografiassa. Tämä puolijohdeliiketoiminta nousi keskeiseksi osaksi Canatun tulovirtaa, ja sen osuus myyntituloista oli 82 prosenttia. Sektorin myynti kaksinkertaistui viime vuonna.
Kasvua vahvisti merkittävä CNT-valmistuslaitteita koskeva sopimus, joka korosti Canatun kasvavaa keskittymistä laitteiden toimittamiseen ja teknologiansa lisensoimiseen, jotta asiakkaat voivat valmistaa CNT-kalvoja itse.
Toimitusjohtaja Juha Kokkosen mukaan EUV-kalvoteknologian läpimurto maailmalla toi yritykselle valtavan liikevaihdon kasvun. - Canatusta on tullut koukuttelevan CNT-kalvojen ja -laitteiden toimittaja puolijohdeteollisuudelle, Kokkonen sanoo.
Canatun edistyksellisiä CNT-kalvoja voidaan käyttää esimerkiksi EUV kalvo -suodattimina edistyneimpien mikrosirujen valmistusprosessissa. Suodatin on ohut, läpinäkyvä kalvo, joka asetetaan fotomaskin päälle. Sen pääasiallinen tehtävä on suojata fotomaskia partikkeleilta, pölyltä ja muilta epäpuhtauksilta, jotka saattavat laskeutua sen pinnalle valmistusprosessin aikana.
Canatun ratkaisun etuna on muita ratkaisuja parempi tehokkuus. Canatun suodattimilla EUV-litografiaa käyttävä valmistaja voi valmistaa kiekkoja 15 prosenttia nopeammin.
Canatu toimii kahdella liiketoimintamallilla: Ensinnäkin se harjoittaa CNT-kalvojen omaa kehitystä ja massatuotantoa. Toiseksi se lisensioi teknologiaansa ja myy valmistuslaitteita, jolloin asiakkaat voivat valmistaa hiilinanoputkiin perustuvia kalvoja itse. Canatu on valmistanut massatuotantona EUV-filttereitä puolijohdeteollisuudelle vuodesta 2021 lähtien.
Toinen osa liiketoimintaa liittyy ajoneuvojen ADAS-laitteisiin ja erityisesti lidarien kalvolämmittimiin (kuvassa). Canatun kalvo varmistaa ADAS-anturien luotettavuuden ankarissa sääolosuhteissa poistamalla jään, nesteen ja lumen aiheuttamat häiriöt anturin pinnalta.