Infineon esittelee tehoelektroniikan PCIM-messuilla Nürnbergissä uraauurtavan piikarbidikomponentin, joka tehostaa sähköautojen vetojärjestelmiä – pienemmät, kevyemmät ja energiatehokkaammat invertterit ovat askeleen lähempänä.
Yhtiön kehittämä TSJ-puolisiltaliitos (trench-based superjunction) yhdistää kaksi huipputekniikkaa: trenssirakenteen ja superliitostekniikan. Tämä tekee komponenteista entistä tehokkaampia, kompaktimpia ja vähemmän lämpöä tuottavia.
Ensimmäiset TSJ-tekniikkaan perustuvat komponentit ovat 1200 voltin teholuokassa, ja ne tulevat käyttöön erityisesti sähköautojen pääinverttereissä – järjestelmissä, jotka muuntavat akun tasavirran moottorin käyttämäksi vaihtovirraksi. Infineonin mukaan uusi rakenne parantaa tehotiheyttä jopa 40 prosentilla ja mahdollistaa 25 prosenttia suuremman virrankeston, ilman että oikosulkukesto heikkenee.
Teknologian ensimmäinen sovellus tulee olemaan Infineonin ID-PAK-kotelossa, joka tukee jopa 800 kilowatin tehotasoja. Hyundai Motor Company on jo mukana kehityksessä, ja yhtiön on tarkoitus hyödyntää tätä tekniikkaa tulevissa sähköajoneuvomalleissaan.
Sähköauton käyttäjälle tämä tarkoittaa pidempää kantamaa. Pienemmät häviöt vetojärjestelmässä tarkoittavat, että enemmän akun energiasta käytetään ajamiseen. Myös invertterin rakenne kevenee. Siinä tarvuitaan vähemmän jäähdytyskomponentteja ja pienemmät invertterit vapauttavat tilaa ja vähentävät painoa.
Suurempi virrankesto mahdollistaa tehokkaammat moottorit ja ripeämmän kiihtyvyyden. Lisäksi yksinkertaisempi rakenne vähentää komponenttien tarvetta ja alentaa kustannuksia.
TSJ-tekniikkaa hyödyntävät komponentit ovat nyt saatavilla valikoiduille asiakkaille, ja laajamittainen tuotanto on odotettavissa vuonna 2027.