Mikäli data ei ole yrityksen sovelluksen – vaikkapa verkkokaupan – käytössä, tästä aiheutuu arvion mukaan keskimäärin 90 000 tappiot joka tunti. Ei ihme, että datan varmennuksessa ja palautuksessa on käynnissä murros. - Datan arvoa ei huomata ennen kuin sitä ei ole käytössä, muistuttaa Veeamin Pohjoismaiden toiminnoista vastaava Erkko Skantz.
Skantzin mukaan datan varmennuksessa on käynnissä murros, josta Veeamin nopea kasvu todistaa. - Datan määrä kasvaa koko ajan, mutta silti varmennus ja palautusjärjestelmät ovat usein vanhoja. On erikoista, että investoidaan tulevaisuuden tekniikkaan, mutta palvelun viimeinen oljenkorsi on kaikista heikoihin.
Yritysten pitäisi aina miettiä, kuinka kauan voi olla ilman järjestelmiä. Kuinka paljon dataa menettää, jos sitä ei saa koskaan takaisin. Veeam haluaa mullistaa tämän kaiken. ”Disruptiivisella tekniikalla”, kuten Skantz kehuu.
Tätä ratkaisuaan Veeam nimittää 3-2-1 -säännöksi. Datasta – oikeastaan virtuaalikoneesta - pitää olla kolme erillistä kopiota kahdella eri medialla. Ja sitten vielä yksi varalle pilvessä, offsite-tyyliin.
- Meidän ratkaisulla datan palauttaminen ei vie yhtään aikaa. Järjestelmät voidaan palauttaa siihen hetkeen, jolloin kaikki vielä toimi, Skantz kehuu.
Tällä hetkellä kukaan palveluntarjoaja ei lupaa, että järjestelmät ovat takaisin käytössä 15 minuutissa. Sellaista lupausta ei sopimuksista yksinkertaisesti löydy. - Offsite-kopio pilvessä takaa sen, että ratkaisu on sekä nopea että edullinen.
Veeamin työkaluilla on muutakin merkitystä kuin nopea datan palautus kriisitilanteessa. Kun järjestelmästä on identtinen virtuaalinen kopio, sitä voidaan käyttää testausympäristönä. - Uudet toiminnot voidaan käynnistää hiekkalaatikossa ja testataan, että kaikki toimii, Skantz sanoo.
10-vuotias Veeam on toiminut Suomessa nyt pari vuotta. Skantz vastaa yhtiön Pohjoismaiden toiminnoista, joissa alaisia on yhteensä 30. Suomessa työntekijöitä on viisi.
Veeamin sivuilta löytyy esimerkiksi selvitys datan varmennuksen 3-2-1 -periaatteesta.