Accenturen tuoreen kuluttajatutkimuksen mukaan älypuhelinten myynnin odotetaan kasvavan tänä vuonna. Kasvua vauhdittavat älypuhelinten uudet ominaisuudet, parempi tietoturva ja suorituskyky sekä uudet tekoälyä hyödyntävät palvelut, kuten puheohjattavat virtuaaliavustajat.
Tutkimukseen osallistui 26 000 kuluttajaa 26 maasta ympäri maailman. Yli puolet (54 prosenttia) tutkimukseen osallistuneista kuluttajista aikoi ostaa älypuhelimen seuraavan vuoden aikana.
Älypuhelinmyynnin kasvu keskittyy etenkin Kiinan markkinoille, sillä jopa 74 prosenttia kiinalaisista kertoi aikovansa ostaa älypuhelimen seuraavan 12 kuukauden aikana. Luku on kasvanut selvästi viime vuoden 61 prosentista.
Tutkimuksessa tärkeimpänä syynä älypuhelimen ostoaikeisiin nostettiin esiin uusien puhelinten innovatiiviset ominaisuudet, jotka mainitsi 51 prosenttia vastaajista. Nykyisen puhelimen heikon suorituskyvyn mainitsi syyksi 45 prosenttia vastaajista.
Accenturen Suomen viestintä-, media- ja teknologialiiketoiminta-alueen johtava konsultti Jesse Riekki sanoo, että puheohjattujen virtuaaliavustajien suosion kasvu vauhdittaa selvästi älypuhelinmarkkinoiden kasvua. - Vuosi 2017 on vuosi, jolloin tekoälystä tulee valtavirtaa kuluttajalaitteissa.
Tutkimuksessa selvitettiin ensimmäistä kertaa kuluttajien aikomuksia hankkia puheohjattu kodin virtuaaliavustaja, kuten Amazon Echo tai Google Home. Tällaiset assistentit osaavat reagoida äänikomentoihin, kuten ”sytytä valot”, ja vastata yksinkertaisiin kysymyksiin, kuten ”mitä kello on?” Tutkimukseen vastanneista kuluttajista vain neljä prosenttia ilmoitti omistavansa puheohjatun älylaitteen, mutta heistä jopa kaksi kolmasosaa kertoi käyttävänsä laitetta säännöllisesti. Tämä osoittaa, että kuluttajat ovat omaksuneet puheohjatut teknologiat osaksi arkea.
Etenkin nuoret kuluttajat ovat ottaneet tekoälypalvelut omikseen, ja jopa 84 prosenttia tutkimukseen osallistuneista 14–17-vuotiaista sanoo käyttävänsä tekoälypalveluita tai olevansa kiinnostunut niistä. Tekoälyn mahdollisuudet kiinnostavat kuitenkin myös muita kuluttajaryhmiä. Suurin osa tutkimukseen vastanneista kertoi olevansa kiinnostunut henkilökohtaisista terveyteen (60 prosenttia vastaajista), matkojen suunnitteluun (59 prosenttia) sekä viihdesuosituksiin (51 prosenttia) liittyvistä digitaalisista assistenttipalveluista.
Accenturen Dynamic Digital Consumers -tutkimus toteutettiin verkkokyselynä vuoden 2016 loka–marraskuussa, ja siihen osallistui noin 26 000 kuluttajaa 26 maasta