Tutkimuslaitos Kantar on esitellyt omat tilastonsa älypuhelinmarkkinoiden kehityksestä maalis-toukokuussa. Isoja muutoksia voimasuhteissa ei ilmennyt, mutta yksi trendi näyttää yleistyvän: uudet lippulaivamallit eivät enää tuo automaattista ryntäystä kauppoihin.
Tämä näkyy niin Samsungin, Huawein kuin LG:n myyntiluvuissa. USA:ssa Samsung onnistu nousemaan markkinajohtajaksi, mutta tämä ei perustunut valtavaan Galaxy S8 -myyntiin, vaan enemmänkin edullisempien J-mallien hyvään menekkiin.
Huawei on puolestaan iso menestys Euroopassa, mutta Kantarin mukaan uuden P10-huippumallin myynti ei ole ollut mitenkään järisyttävää. Edullisemmat P8- ja P9 Lite -mallit sen sijaan ovat menneet hyvin kaupaksi.
LG esitteli puolestaan uuden G6-huippumallinsa jenkkimarkkinoille. Laite saavutti ominaisuuksistaan huolimatta vain 1,3 prosentin osuuden. Siitä tuli 13:ksi myydyin puhelin jenkkimarkkinoilla.
Mitä luvuista pitäisi päätellä? Selvästi keskihintaluokan laitteet alkavat olla erittäin hyviä. Monille riittää selvästi edullisempi "lite-malli", jos kokee ettei jopa tuhannen euron hintaiseksi kohoava uusi lippulaiva tuo merkittävästi enemmän arvoa.
Tämän takia esimerkiksi Xiaomi on pärjännyt Kiinassa hyvin. Sen laitteiden keskihinta on kolmanneksen Huawein Honor-brändiä alhaisempi, Kantar muistuttaa.
Ehkäpä ostajat ovat vain tulleet järkiinsä?
Markkinaosuuksissa isoja muutoksia ei sinänsä ole. Neljä viidestä älypuhelimesta on Androidia, joka viiden Applen iPhone. Maakohtaisesti luvut toki heittelevät ja esimerkiksi USA:ssa ja Japanissa iPhone on keskimääräistä suositumpi.
Kantarin tilastot löytyvät graafisessa muodossa täältä.