Robottiauto osaa kulkea autonomisesti paikasta toiseen, jos se vain näkee mihin on menossa. Tämä ei nykyisillä kamera-, tutka- ja anturijärjestelmillä onnistu pimeään aikaan. Israelilainen AdaSky on kehittänyt tekniikan, jolla robottiautot pystyvät näkemään pimeässä. AdaSkyn Viper on infrapunalämpökameraan ja edistyneisiin algoritmeihin perustuva ratkaisu. Viper kerää passiivisesti kentässään olevien objektien säteilemää lämpöenergiaa ja algoritmeilla prosessoi kameran signaaleja.
Tuloksena on tarkka kuva ympäristöstä ja siinä liikkuvista esineistä ja henkilöistä myös hyvin vähäisen valon olosuhteissa. Viper on ns. FIR-tekniikka (Far Infrared), joten se erottaa jalankulkijat usean sadan metrin päästä. Robottiautolla on näin enemmän kuin riittävästi aikaa reagoida tiellä eteen tuleviin.
AdaSkyn mukaan nykyautoistakin j löytyvillä kameroilla, tutkilla ja lidareilla on omat heikkoutensa. Mikään tekniikka ei tuota tarkkaa ja selkeää kuvaa kaikissa olosuhteissa, mikä rajoittaa robottiauton käyttömahdollisuuksia.
On monia tilanteita, joissa nykyratkaisut eivät tuota tarkkaa ja oikeaa kuvaa ympäristöstä. Kameroilla voi olla vaikeuksia erottaa oikeat ihmiset tienvarsimainoksista. Nopeasti vaihtuvat valaistusolosuhteet vaikkapa tunneliin tai sieltä pois ajettaessa ovat hankalia kameroille.
Viper-tekniikka ei korvaa olemassaolevia tekniikoita vaan tulee niiden avuksi tilanteissa, joissa ympäristöstä ei pystytä piirtämään tarkkaa kuvaa. AdasSkyn tekniikalla eroa normaalikameraan on kirjaimellisesti kuin yöllä ja päivällä. Tämän voi todeta yhtiön Vimeoon lataamasta videosta.
https://vimeo.com/215383360