90 vuotta on pitkä ikä mille tahansa yritykselle. Syyskuussa 1928 sai Chicagossa alkunsa Galvin Manufacturing Corporation, joka vuonna 1930 esitteli Motorola-autoradion. Siitä ja Motorolasta tuli niin suosittu, että koko yhtiö muutti nimensä Motorolaksi vuonna 1947.
Kuten kaikki yritykset, myös Motorola aloitti vaatimattomasti. Galvinin veljesten Paulin ja Josephin perustamalla yrityksellä oli ensi alkuun viisi työntekijää ja vain yksi tuote.
Vuonna 1930 lanseerattu autoradio tietenkin mullisti kaiken. Kuuluisa lepakonsiipiä muistuttava M-logo näki päivänvalon vuonna 1955. Tämä yhdistetään Motorolan laitteisiin vielä tänäkin päivänä.
Motorolan ensimmäinen tuote oli muuten akkukäyttöinen radio, jota voitiin käyttää myös verkkovirralla. Aikanaan kyse oli mullistavasta ratkaisusta. Radiotekniikka on tietysti Motorolan keskeistä ydintä edelleen. Oheisessa kuvassa ensimmäisen radion vieressä on nyky-Motorolan 5G-älypuhelin.
Motorola oli takavuosina erittäin merkittävä puolijohdeyritys. Vuonna 2004 sen mikropiiriryhmä irrotettiin uudeksi Freescale-yritykseksi. Freescale on puolestaan yrityskauppojen myötä osa Philipsin entistä puolijohderyhmää eli NXP Semiconductorsia. Se taasen oli lähellä tulla Qualcommin ostamaksi viime kesänä, mutta Kiinan kilpailuviranomaiset estivät kaupan synnyn.
Aina Motorola ei ole osunut maaliin suunnitelmissaan. 1990-luvulla se rakensi ja käynnisti Iridium-satelliiittijärjestelmän, josta tuli valtava kaupallinen katastrofi. Motorola mietti jopa satelliittien pudottamista mereen, kun toiminta oli niin tappiollista. Nykyään Iridium toimii omana yrityksenään ja tarjoaa käytännössä hätäpuheluyhteyksiä alueilla, joissa muut verkot eivät toimi.
Vuonna 2011 Motorola jakaantui kahdeksi yritykseksi. Motorola Solutions keskittyi radiopuhelimiin ja Motorola Mobility älypuhelimiin. Keväällä 2012 Motorolan älypuhelinpuoli myytiin Googlelle ja syksyllä 2014 edelleen kiinalaiselle Lenovolle.
Motorola liittyy tietenkin tiukasti myös Nokian historiaan, sillä ennen älypuhelinaikakautta Nokia, Motorola ja Ericsson kilpailivat kovaa matkapuhelinmarkkinoiden herruudesta. Nokian iso saavutus oli kaapata markkinat kilpailijoiltaan. Eräässä mielessä Motorola ei koskaan toipunut ykkösasemansa menettämisestä puhelinmarkkinoilla.