Business Finlandin johdolla polkaistiin tänään liikkeelle nelivuotinen älykkään liikkumisen ohjelma Smart Mobility. Business Finlandin pääjohtaja Pekka Soinin (kuvassa) mukaan Suomesta voi tulla merkittävä peluri älyliikkumisessa, kun kehitämme esimerkiksi erilaisia autonomisia kuljetusratkaisuja.
Koko kuljetusala on tällä hetkellä isossa murroksessa. Poliitikot haluavat kieltää polttomoottorit ja vaalien lähestyessä lähinnä kilpaillaan sillä, kuka esittää kunnianhimoisimman suunnitelman ja vaatimukset bensa- ja dieselautojen kieltämiseksi.
Todellisuudessa kehitys tulee menemään poliitikkojen puheita rauhallisemmin. Suomi on tällä hetkellä sähköautoilun kehitysmaa ja vaaditaan merkittäviä veroratkaisuja ja investointeja latausinfraan, jotta voimme lähteä Norjan tielle. Poliitikkojen suunnasta on tosin kuulunut hyvin vähän ideoita siitä, miten tuleva autoilun rakennemuutos rahoitetaan.
Smart Mobility -ohjelman puitteissa voidaan kuitenkin kehittää kansallisia ratkaisuja, joille voi löytyä myös vientimahdollisuuksia. Esimerkiksi palvelupohjainen liikkuminen MaaS (mobility-as-a-service) mahdollistaa myös uudenlaisia avauksia. Tämäkin tosin edellyttää reguloinnin purkua ja valtiovallan ketteryyttä, mitä ei oikein voi pitää suomalaisen yhteiskunnan ominaispiirteenä.
Suomen etuna erilaisissa älykkään liikkumisen kehityshankkeissa on globaalissa vertailussa poikkeuksellisen hyvä verkkoinfra. Kun käytännössä kaikkialla on käytössä nopea 4G-yhteys ja kiihtyvällä vauhdilla pian myös 5G-yhteys, voidaan dataa hyödyntää tavoilla, jotka monissa maissa eivät ole mahdollisia.
Smart Mobility -ohjelman käynnistysseminaaria voi tämän päivän ajan seurata livestriiminä Business Finlandin sivuilla. Päivän ohjelma löytyy täältä.
Ohjelman kokonaisbudjetti on sata miljoonaa euroa, josta Business Finlandin osuus on 50 miljoonaa euroa.