Viime toukokuussa EU:n alueella otettiin käyttöön GDPR-tietosuoja-asetus, jonka tärkein tehtävä oli vahvistaa kansalaisten oikeuksia hallita henkilötietojaan. Adoben teettämän tutkimuksen mukaan lähes joka neljäs eurooppalainen yritys katsoi, että asetus on vaikuttanut negatiivisesti sen liiketoimintaan.
Digital Trends -haastattelututkimuksesta selviää, että muihin markkina-alueisiin verrattuna jopa kolminkertainen määrä eurooppalaisista yrityksistä on sitä mieltä, että tiukentuneet tietosuojavaatimukset ovat vaikuttaneet negatiivisesti heidän liiketoimintaansa.
Maailmanlaajuisesti yleisvaikutelma GDPR-lainsäädännöstä on myönteinen. Euroopassa on kuitenkin nähtävissä selvästi enemmän skeptisyyttä tietosuojalainsäädäntöä kohtaan. Esimerkiksi Yhdysvalloissa vain kahdeksan prosenttia uskoo, että kuluttajatietojen suojeluun kiinnitetty huomio on vaikuttanut heidän liiketoimintaansa kielteisesti. USA:ssa täysin vastaavaa lainsäädäntöä ei ole, tosin joissakin osavaltioissa säädökset ovat jopa tiukempia.
- Kuluttajatietojen vastuullinen käsittely on yritysten ensisijainen tavoite. GDPR:n kaltaiset säädökset asettavat entistä suurempia vaatimuksia sille, miten yritykset käyttävät asiakkaistaan keräämiä tietoja. Markkinoijista 28 prosenttia oli sitä mieltä, että henkilökohtaisen kokemuksen luominen kuitenkaan rikkomatta kuluttajien yksityisyyttä on todellakin yksi heidän suurimmista haasteistaan, sanoo Adoben Pohjoismaiden markkinointipäällikkö Klara Lundquist.
Raportin mukaan yritykset haluavat myös kasvattaa riippumattomuuttaan niin kutsuista walled garden -yrityksistä. Jos yritykset haluavat tavoittaa kuluttajia kohdennetulla sisällöllä tiettyinä aikoina, niiden on nykyään yritettävä tavoittaa kohderyhmänsä pääasiassa Facebookin, Instagramin ja Googlen kaltaisten alustojen kautta. Samalla yritykset joutuvat kuitenkin luovuttamaan omia ja käyttäjiensä tietoja. Silti ne saavat vain rajoitetusti tietoa siitä, miten kuluttajat vastaavat niiden tarjoamaan sisältöön ja kampanjoihin.
- Vastaajista 44 prosenttia kertoi, että heidän asiakkaidensa suurin huolenaihe liittyy yleensä tietojen luovuttamiseen näille walled garden -yrityksille. Yritykset haluavat olla riippumattomia Googlesta, Facebookista ja Instagramista, jotta ne pystyisivät paremmin kontrolloimaan hallinnoimiaan tietoja ja pääsemään vastuullisesti lähemmäs kuluttajia, Lundquist sanoo.
Adoben ja Econcultancyn Digital Trends -raportti
Yhdeksänteen Adoben ja Econcultancyn verkkokyselynä toteutettuun haastattelututkimukseen vastasi 12 815 ammattilaista muun muassa tietotekniikan, markkinoinnin ja asiakaskokemuksen alalta. Vastaajista 60 prosenttia oli asiakaspuolelta ja 40 prosenttia hankintapuolelta. Aineisto kerättiin marras-joulukuussa 2018.