Tukholman yliopiston tutkijat ovat kehittäneet menetelmän nikkelimetallihydridiakkujen käyttöiän moninkertaistamiseksi. Uusi menetelmä mahdollistaa myös akkujen helpon kierrätyksen. Tähän asti NiMH-akut on pitänyt sulattaa kierrätykseen kelpaaviksi.
Nikkelimetallihydridiin (NiMH) perustuvat akut, joissa on vesipitoinen elektrolyytti, ovat sekä ympäristöystävällisiä että turvallisia. NiMH-akku on kehitetty nikkeli-vetyakusta (NiH2). Sillä on parempi käyttöikä verrattuna muihin akkutyyppeihin ja siksi niitä käytetään esimerkiksi satelliiteissa. Näiden rakenteet ovat kuitenkin epäkäytännöllisesti suuria, koska vety varastoidaan kaasusäiliöihin.
NiMH-akut voidaan tehdä paljon pienemmiksi, koska vety varastoidaan metalliseos/metallihydridissä, jonka vetytiheys on sama kuin nestemäisen vedyn. Mutta käytön myötä metalliseos syöpyy hitaasti ja kuluttaa akun vesipohjaista elektrolyyttiä. Korroosio puolestaan häiritsee akun elektrodien välistä tasapainoa.
Tutkimusryhmä havaitsi, että he voisivat vastustaa ikääntymisprosessia lähes täydellisesti happea lisäämällä, mikä palauttaa kadonneen elektroditasapainon ja korvaa menetettyä elektrolyyttiä. Tämä voidaan tehdä helposti Nilar-yhtiön kehittämässä erityisessä akkurakenteessa, koska kaikki kennot jakavat saman kaasutilan. Oikea tasapaino happea ja vetyä saavuttaa käyttöiän, joka ylittää kaikki nykyiset akkutyypit.
Uusi akkuteknologia on merkittävä askel fossiilivapaalle yhteiskunnalle. - Juuri nyt Ruotsi on maailman johtava ladattavien NiMH-paristojen segmentissä, sanoo Yang Shen, jonka väitöskirja oli keskeinen osa tutkimusta.
Uuden teknologian innoittamana syntyi uusi NiMH-akku, jota valmistaa Nilar AB Gävlestä. Toyota Prius -hybridiauto on yksi tunnetuimmista NiMH-akkujen soveltajista kuluttajatasolla.
Veijo Hänninen
Nanobittejä, 9.4.2019