Sähköautojen kasvava määrä tuo haasteita nykyisten kiinteistöjen sähkönjakelulle sekä autojen tehokkaalle lataukselle. Suomessa sähköautojen määrä tulee merkittävästi kasvamaan seuraavan 10–15 vuoden aikana. Se asettaa haasteita nykyisille kiinteistöjen sähköverkoille, sanoo Schneider Electricin liiketoimintajohtaja Tuomas Mattila.
Schneider Electric on kehittänyt uuden LMS-järjestelmän (Load Management System), jonka avulla latauspisteiden käytettävissä olevia tehoja voidaan ohjata kesken latauksen niin, että suurikaan määrä latauksessa olevia sähköautoja ei ylikuormita kiinteistön sähkönjakelua.
Asialla on suuri merkitys, sillä EU kiristää ilmastotavoitteitaan parhaillaan ja joka vuosi sähköautojen määrä tuplaantuu Suomessa-
Schneider Electricin kehittämän järjestelmän avulla kiinteistön nykyinen sähköverkko kestää, vaikka latausmäärät moninkertaistuvat.
- Vanhojen kiinteistöjen sähköjärjestelmät eivät sellaisenaan välttämättä kestä sähköautokannan kasvua. Kehittämämme energianhallintajärjestelmä takaa sen, että nykyisestä kiinteistön sähköverkon tehosta saadaan mahdollisimman paljon irti ja se skaalautuu myös tulevaisuudessa. Järjestelmä jakaa käytettävissä olevan sähkön niin, että autoja ladataan kulloisenkin tarpeen mukaan, mahdollisimman tehokkaasti. Se skaalautuu jopa sadoille autoille, Mattila havainnollistaa.
Schneider Electricin järjestelmän kestoa testattiin alkuvuonna Lempäälän Ideaparkissa.
- Todellinen koetus saatiin, kun 40 Teslaa oli samaan aikaan latauksessa Tesla Club Finlandin järjestämässä klubitapahtumassa Ideaparkissa. Schneider Electric ja Plugit Finland ovat asentaneet Ideaparkkiin Suomen suurimman maksuttoman 40 asiointilatauspisteen keskittymän, jota Plugit Finland myös operoi. Järjestelmä palveli hienosti, vaikka rasitus oli pakkasessa kovin mahdollinen. Teslat lataavat vielä huomattavasti suuremmalla teholla kuin useimmat ladattavat autot, Mattila korostaa.