Rovaniemeläinen Aurora Powertrains on kehittänyt maailman ensimmäisen sähkökäyttöisen moottorikelkan. E-Slediä ryhdytään toimittamaan seuraavaksi norjalaiselle Hurtigruten Svalbaldille, joka ryhtyy järjestämään päästöttömiä moottorikelkkasafareita.
Tunturi on äärimmäinen testi sähkökäyttöiselle moottorikelkalle. Jokainen tietää, että Lapin pakkanen hyydyttää esimerkiksi älypuhelimen akun alta aikayksikön. Entäpä E-Sledissä, jossa jopa yli 30 asteen pakkanen uhkaa 9,5 kilowattitunnin akkua?
Aurora Powertrainsin toimitusjohtaja Ari Karjalaisen mukaan yhtiö on itse kehittänyt lämpötilan hallintajärjestelmän. Se seuraa akuston tilaa ja ylläpitää sitä.
- Akusto itsessään on eristetyssä kotelossa, joten se pysyy lämpimänä ajossa automaattisesti ja tarvittaessa sitä jäähdytetään nestejäähdytyksellä. Lämmityksessä hyödynnetään lataussähköä ja akkua tarvittaessa. Ajon aikana purkaminen tuottaa lämpöä, jota hyödynnetään myös, Karjalainen selventää.
Aurora Powertrains ei ole lähtenyt suunnittelemaan kelkkaa kokonaan uusiksi. E-Sled perustuu Lynxin runkoon, mutta Aurora on toteuttanut siihen kokonaan uusiksi suunnitellun voimansiirron.
- Toki moottori ja ohjain on ostettu, mutta niihin liittyy omaa mekaniikan suunnittelua ja ohjelmointia. Akkupaketti on kokonaisuudessaan meidän omaa suunnittelua, Karjalainen kertoo.
Tällä hetkellä E-Sledin kantama on noin 40 kilometriä. Safarilla nopeus on rajoitettu 45 kilometriin tunnissa, mutta 80 kilowatin sähkömoottorista saa irti jopa 150 nm:n väännön, jolla se kiihtyy nollasta sataan 4-5 sekunnissa ja kulkeekin yli sata kilometriä tunnissa. Kelkan voi ladata tien päällä täyteen kapasiteettiin puolessatoista tunnissa sekä tasa- että vaihtovirralla.
Suunnitelmissa on rakentaa kelkasta pidemmän kantaman long range -versio, mutta sen yksityiskohtia Karjalainen ei vielä paljasta.
- Lisäkilometrejä saa lisäämällä akkuja ja sitä kautta paino kasvaa. Sinällään paino on nyt samoissa vastaavan mallin kanssa, joten tarkkana sen kanssa pitää olla. Safarikäytössä ajetaan sinällään kovalla reitillä, jolloin kelkan paino ei ole niin kriittinen kuin pehmeällä lumella.
Sähköautoissa ja sähkömoottoripyörissä kiihtyvyys on yleensä polttomoottoriversiota parempi, mitenkäs E-Sledissä? – Olemme jonkin verran tehneet kokeiluja polttomoottorikelkkojen kanssa ja kiihtyvyys on samaa luokkaa. Tavoitteena ei ole kuitenkaan ollut kehittää erityisen tehokasta mallia, vaan safarikäyttöön sopivaa. Kiihtyvyys on enemmän ohjaimen ohjelmointiin liittyvä ominaisuus.
Sähkömoottorista on helpompaa kerätä ajantasaista dataa ja Aurora hyödyntää tätä omassa Fleet management -ohjelmistossaan. Se kertoo reaaliaikaisesti, missä kunnossa kunkin kelkan akusto on. – Kelkoissa on GSM-dataliittymä, jonka avulla data siirtyy hallintaohjelmiston käyttöön, Karjalainen kertoo.
Sähkömoottoripyörään moni suhtautuu ristiriitaisin tuntein, sillä ääni on aina ollut iso osa kruisailua. Sähkömoottorikelkalla ei samaa rasitetta ole. Sähkömoottorin äänettömyys ja vedon tasaisuus antaa mahdollisuuden nauttia tunturimaisemasta ja vaikkapa revontulista kaikin aistein.