logotypen
 
 

IN FOCUS

Suojaa datasi kunnolla

SSD-levyt tarjoavat luontaisesti korkean luotettavuuden kaikentyyppisiin sovelluksiin, aina aloitustason kuluttajalaitteista kriittisiin järjestelmiin. Asianmukaiset tietosuojamekanismit voivat maksimoida levyn käyttöiän toteuttamalla ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä tarpeen mukaan, kertoo Silicon Motion artikkelissaan.

Lue lisää...
" "

POWER

  • Elisan tukiasemista sähköä kantaverkkoon

    Sähköverkoista pitää saada älykkäitä ja dynaamisia. Ihanteellisessa tapauksessa verkkoon liitettyjen laitteiden akuista voidaan syöttää sähköä takaisin kantaverkkoon ja näin tasapainottaa sähkön kysyntää. Elisa aikoo tehdä näin mobiilitukiasemissaan kehittämällään DES-tekniikalla.

  • LEM - 50 vuotta sähkömittausten kärkinimenä

    Kekseliäisyys ja inspiraatio ovat olleet sveitsiläisen LEM-yhtiön iskusanoja viimeisten 50 vuoden aikana, kun yhtiö on laajentanut sähköisen mittaustekniikan rajoja ja noussut johtavaan asemaan koko maailmassa. Elektroniikkapiirien ja järjestelmien suunnittelijat esimerkiksi autoteollisuuden, automaation, uusiutuvan energian ja latausjärjestelmien parissa ovat päättäneet luottaa LEM:n mittausratkaisuihin, joissa yhdistyvät optimaalinen suorituskyky sekä ainutlaatuinen luotettavuus ja turvallisuus.

  • Kuluttaja testasi: virran katkaiseminen laitteista ei juuri säästä sähköä

    Meitä kaikkia kehotetaan nyt säästämään sähkönkulutusta, mutta kuinka paljon sähköä laitteiden virran sammutus oikein säästää? Ei kovin paljoa, selviää Kuluttaja-lehden tuoreesta testistä.

  • Uusi ennätys: Kännykän akku täyteen alle 10 minuutissa

    Kiinalainen Realme on esitellyt älypuhelimen, joka käyttää 240 watin lataustehoa ensimmäisenä maailmassa. GT Neo 5 -malli on näin markkinoiden ensimmäinen puhelin, joka tukee USB PD -tehonsyöttöstandardin uutta maksimia.

  • Uudella akulla ajaa neljä kertaa pidemmälle

    Yhteiskunnan kaikki osa-alueet ovat sähköistymässä, mutta käytössä olevan litium-ionikemian rajoitukset ovat kaikkien tiedossa. Nyt australialaistutkijat ovat kehittäneet akun, joka on paljon nykyisiä edullisempi ja jonka kapasiteetti on litiumioniakkuihin verrattuna nelinkertainen.

  • Dataa lähetettiin ilman virtaa!

    Jos halutaan olla oikein karkealla tasolla, langatonta dataa lähetetään niin, että kytketään sähköinen signaalinlähde päälle ja pois antennista. Kun yhteys on päällä, antenni tuottaa radioaallon eli ”ykkösen”, kun se ei ole päällä, tuotetaan ”nolla”. Washingtonin yliopiston tutkijat onnistuneet lähettämään dataa käytännössä ilman virtaa.

  • VW oli viime vuoden myydyin sähköauto Euroopassa

    Euroopan suosituin sähköauto oli viime vuonna Teslan Y, jota myytiin 137 tuhatta kappaletta. Valmistajien ykkönen oli kuitenkin VW-konserni, jonka täyssähköisiä automalleja myytiin yhteensä 349 200 kappaletta.

  • Kun tehonsyötön on pakko toimia

    Terveydenhuollon suuria haasteita maailmanlaajuisesti ovat Covid-19-pandemia, väestön ikääntyminen ja terveydenhoitoalan ammattilaisten puute. Uusimmat terveydenhuollon laitteet ja teknologiat muodostavat merkittävät puitteet kliinisiä prosesseja varten ja teholähteistä on saatavissa luotettavasti sähkötehoa.

  • Yhdellä piirillä kahden portin USB-laturi

    Yhä useamman uuden puhelimen mukana ei tule laturia, joten markkinoilla on tarvetta entistä paremman hyötysuhteen laitteille. STMicroelectronics halajaa näille markkinoille uudella USB:n tehonsyöttöstandardia (PD) tukevalla kahden portin piirisarjallaan.

  • Muista sähköautoa ladatessa: Supersukopistorasia ei auta, jos pistotulppa on sekundaa

    Sähköauton lataamiseen on suositeltavinta käyttää siihen tarkoitukseen suunniteltua, standardin IEC 61851-1 mukaista kiinteästi asennettua latausasemaa, jossa on sähköauton lataamiseen suunniteltu järeä pistorasia tai autoon sopivalla pistokkeella varustettu kiinteä kaapeli.

  • 30 watin teholähde neliötuumalla

    Joskus laitteessa on vähän piirilevytilaa, mutta komponenteille joutuu silti syöttämään tehoa luotettavasti ja korkealla hyötysuhteella. RECOM on esitellyt DC-DC-teholähteen, joka vastaa hyvin kovimpiinkin vaatimuksiin.

  • Suomessa myytiin yli 40 tuhatta sähköautojen latauslaitetta

    Liikenteen sähköistyminen etenee vauhdikkaasti, vaikka monien mielestä tahti on edelleen liian hidasta. Kiinteistöihin asennettavia sähköautojen latauslaitteita myytiin viime vuonna 40 134 kappaletta, mikä on 25,4 prosenttia enemmän kuin vuonna 2021. Niissä on latauspisteitä eli pistokepaikkoja yhteensä 55 198 autolle, kertoo Sähköteknisen kaupan liiton (STK) tuore tilasto.

  • Aurinkosähköauto tulee jo tänä vuonna

    Suomessakin yhä suurempi osa uusista autoista on sähkökäyttöisiä. Saksalainen Sono Motors on viemässä sähköauton ideaa pidemmälle, sillä sen Sion-malli on päällystetty polymeeripohjaisella aurinkokennolla. Se lupaa halpoja kilometrejä.

  • Sähköauto vie voimansiirron korkeampiin jännitteisiin

    Siirtyminen sähköautoihin mullistaa ajoneuvojen voimansiirron ja vaatii uusia komponenttiratkaisuja. Tässä artikkelissa esittelemme korkeajännitesovelluksia käyttävää sähköajoneuvojen tekniikkaa ja esittelemme Samsung Electro-Mechanicsin korkeajännitteisen autojen MLCC-komponentit (monikerroksiset keraamiset kondensaattorit).

  • Tarkka mittari jopa 350 kilowatin latausasemille

    Sveitsiläinen LEM kertoo saaneensa Pohjois-Amerikan markkinoille sertifioinnin sähköajoneuvojen nopeille latureille suunnitellulle DC-mittarille. Plug and play -tyyppinen ratkaisu mahdollistaa sähköajoneuvojen latauksen tarkan laskutuksen ja lyhentää uusien, nopeampien laturien markkinoilletuloaikaa.

  • Latausasemien määrä kasvaa vauhdilla

    Nettiin liitettyjen sähköautojen latausasemien määrä oli Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa nousi arviolta 3,3 miljoonaan vuonna 2021. Vuonna 2026 asemia on Berg Insightin arvion mukaan 18 miljoonaa kappaletta.

  • Sähköauto ostetaan edullisempien kilometrien takia

    Meille myydään nyt sähköautoja päästöjen vähentämisellä, mutta kuluttajien suurin syy valita sähköauto on edullisemmat ajokustannukset. Deloitten tutkimuksesta käy myös ilmi, että sähköautojen korkeat hinnat hidastavat autokannan sähköistymistä.

  • EU-lainsäädäntö voi kieltää 8K-televisiot

    Elektroniikkamyymälöissä monen katse kiinnittyy uusiin 8K-resoluutiota tarjoaviin televisioihin. Laitteet ovat vielä kalliita, mutta vievät toki viihteen ja urheilun aivan uudelle tasolle. EU:n lainsäädäntö näyttää kuitenkin kieltävän 8K-televisioiden myynnin ensi vuonna.

  • 2000 kilometrin korkeudessa sirun pitää kestää säteilyä

    Matalankaan lentoradan satelliitteja ei voi rakentaa tavallisilla kaupallisilla komponenteilla. Esimerkiksi 2000 kilometrin korkeudessa kiitävän matalan kiertoradan LEO-satelliittiin kohdistuu säteilyä, joka vahingoittaa mikropiirejä.

  • Teslan kantama kasvaa litium-rikkiakulla

    LG Energy Solutions toimittaa tällä hetkellä Teslalle akustoja, jotka perustuvat perinteiseen litiumtekniikkaan. Nyt LG aikoo kuitenkin tuoda markkinoille litium-rikkiakkuja, joilla kantama yhdellä latauksella kasvaa lähes kaksinkertaiseksi.

Rekoistakin pitää tulla hiilivapaita

Maantiekuljetukset ovat elintärkeitä talouselämälle. Kuorma-autoilla kuljetetaan ruokaa, tarvikkeita, materiaaleja ja monia muita tavaroita mihin tahansa paikkaan. Vaikka keskiraskaiden ja raskaiden kuorma-autojen osuus maailman ajoneuvoista on vain neljä prosenttia, niiden osuus tieliikenteen hiilidioksidipäästöistä on 40 prosenttia, tehden niistä kasvihuonekaasupäästöjen päälähteen, joka on otettava huomioon pyrittäessä kohti hiilivapautta.

Lue lisää...

Kovaa käyttöä kestävät koneet voi ostaa palveluna

Kenttätyö vaatii kovia koneita – ja nyt ne saa palveluna. Panasonicin uusi Toughbook Mobile-IT As-A-Service (MaaS) -ratkaisu mullistaa tavan, jolla liikkuvaa työtä tukevat laitteet ja IT-palvelut hankitaan ja hallitaan. Ei enää isoja kertahankintoja, pitkiä IT-projekteja tai laitteiden elinkaaren miettimistä – nyt saat kaiken tarvittavan helposti ja kuukausimaksulla.

Lue lisää...

 

Tule tapaamaan meitä tulevissa tapahtumissamme.
R&S-seminaareihin saat kutsukirjeet ja uutiskirjeet suoraan sähköpostiisi, kun rekisteröidyt sivuillamme.
 
R&S -seminaari: 6G
Oulussa 13.5.2025 (rekisteröidy)
Espoossa 14.5.2025 (rekisteröidy)
 
R&S -seminaari: Calibration
Tampereella 22.5.2025 (rekisteröidy)
 
R&S -seminaari: Aerospace & Defence Testing
Tampereella 5.6.2025. Tiedustelut asiakaspalvelu@rohde-schwarz.com
 

 

LATEST NEWS

NEW PRODUCTS

 
 
tag