Perinteisesti lentokoneet ovat käyttäneet hydraulisia toimilaitteita ensisijaisen ja toissijaisen lennonohjauksen, laskutelineen, jarrujärjestelmien ja jäänpoistojärjestelmien ohjaamiseen. Ilmailu- ja avaruusalan sähköistäminen ohjaa siirtymistä hydraulisista toimilaitteista tehoelektroniikkakäyttöihin painon, monimutkaisuuden ja huoltotarpeiden vähentämiseksi ja luotettavuuden parantamiseksi.
Tehopuolijohteissa ollaan monella sektorilla siirtymässä piistä piikarbidiin tai gallium-nitridiin. Viimeksi mainittu on mahdollistanut selvästi nopeammat ja pienemmät kännykkälaturit. Seuraavaksi se mullistaa säkhöautojen lataamisen, sanoo GaN-pioneeri Navitas Semiconductor.
WiFi 6E on tekniikka, joka vie langattomat lähiverkot uuteen aikaan. Joulukuussa Traficom vapautti tämän alueen (5,9-6,4 GHz) radiolaitteet luvanvaraisuudesta. Tähän asti laitteita ei ole ollut vielä tarjolla, mutta nyt Asusin pelibrändi ROG tuo ensimmäisen 6E-reitittimen Pohjolaan.
Volvo Cars ja Northvolt ovat valinneet uuden akkutuotantolaitoksen kotipaikaksi Göteborgin. Yksikkö aloittaa toimintansa vuonna 2025 luoden jopa 3 000 uutta työpaikkaa. Se täydentää suunniteltua tutkimus- ja kehitystyökeskusta, josta yhtiöt ilmoittivat joulukuussa osana noin kolmen miljardin euron investointia.
Puolijohdealan jakelumarkkinoita Euroopassa seuraavan DMASS-järjestön mukaan jakelijat myivät viime vuonna IC-piirejä 13,9 miljardilla eurolla. Luku on 25,4 prosenttia suurempi kuin vuotta aikaisemmin ja samalla DMASS-raportoinnin historian suurin.
Ceremorphic on vuonna 2020 perustettu yritys, jonka kehittäjät ovat jo viiden vuoden ajan työstäneet uudenlaista tekoäly- ja superkoneprosessoria. Nyt yhtiö on tullut julkisuuteen ensimmäisellä QS 1 -piirillään. Hierarkkiseksi oppivaksi prosessoriksi nimetyllä piirillä on RISC-V-pohjaisia lohkoja.
Rakennusliike NCC:n kohteissa pääkaupunkiseudulla pilotoidaan uutta konenäköä ja tekoälyä hyödyntävää tekniikkaa. Israelilaisen Buildots ohjelmistolla rakennuskohteesta luodaan digitaalinen kaksonen, jonka avulla töiden edistymistä voidaan verrata rakennussuunnitelmiin ja -aikatauluihin.
Euroopassa myytiin viime vuonna yli 1,2 miljoonaa täyssähköautoa. Luku on 63 prosenttia suurempi kuin vuotta aikaisemmin. Tällä hetkellä joka kymmenes uusi auto kulkee vain sähköllä. Hybridiautoja myytiin reilu miljoona, kertoo JATO Dynamics.
Koronapandemia näyttää viimein hellittävän otettaan. Kulunut kaksi vuotta on kuitenkin aiheuttanut pysyvä muutoksia elektroniikan komponenttikauppaan. Suunnittelijoiden jakelijana tunnetun Farnellin pääjohtaja Chris Breslinin mukaan korona muutti komponenttikauppaa pysyvästi.
Sulautetut järjestelmät yleistyvät edelleen huimaa vauhtia. Useimmassa sovelluksissa tarvitaan vain melko pienikokoista NOR-tyyppistä flash-muistipiiriä. Muisteihin erikoistuneet isot valmistajat eivät kuitenkaan toimita enää pieniä muisteja, vaan keskittyvät suuriin, tiheisiin volyymipiireihin. Microchip sen sijaan on sitoutunut toimittamaan asiakkaille pieniä NOR-flasheja niin kauan kuin niitä tarvitaan, jopa yli 20 vuotta.
Nokia yllätti eilen iloisesti osavuosikatsauksessaan. Erityisesti kannattavuuden parantuminen miellytti analyytikoitakin. Sijoittajapuhelussa toimitusjohtaja Pekka Lundmark painotti, että käänne perustuu kovaan työhön ja tekniseen kehitykseen. Nokia ei enää ole takamatkalla, kun sitä verrataan pahimpiin kilpailijoihin 5G-markkinoilla.
Viime vuosina akkukäyttöiset elektroniset laitteet, mukaan lukien puettavat laitteet, teollinen IoT, kuten älykortit ja elektroniset hyllytarrat, ja kannettavat laitteet ovat yleistyneet. Näitä laitteita ei tarvitse ainoastaan tehdä pienempiä ja ohuempia suunnittelun ja toiminnallisuuden parantamiseksi, vaan niiden on myös tuettava suurempia akkukapasiteettia ja pienempi virrankulutus käytettävyyden ja mukavuuden parantamiseksi.
Suomessa myytiin viime vuonna 32 121 sähköautojen latauslaitetta. Niissä oli yhteensä 43 365 latauspistettä. Lähes kaikki latauspisteet ovat hidas- tai peruslatauspisteitä, sillä yli 22 kilowatin teholatauspisteitä myytiin viime vuonna vain 269 kappaletta.
Suomalaisyritykset suhtautuvat uuden teknologian käyttöönottoon pääsääntöisesti positiivisesti. Tekoälyn hyödyntäjinä olemme kuitenkin vielä lapsenkengissä. Yli kolmannes suomalaisyrityksistä ilmoittaa, ettei heidän yrityksessään ole käytetty tekoälyä, eikä sen hyödyntämistä myöskään tutkita.
Teknologiateollisuuden tilaukset kasvoivat viime vuoden lopulla erittäin vauhdikkaasti. Uusien tilausten arvo oli vuoden viimeisellä neljänneksellä peräti 40 prosenttia suurempi kuin edellisellä kvartaalilla ja 4 prosenttia suurempi kuin vuotta aiemmin vastaavana aikana.
CPX 360 on tietoturvayhtiö Check Point Softwaren teknologiakonferenssi, joka tänäkin vuonna järjestetään virtuaalisesti. Yksi uusista esillä olleista tuotteista on Quantum IoT Protect, joka pyrkii automaattisesti estämään IoT-laitteiden kautta yrityksen verkkoon tulevat hyökkäykset.
Autoteollisuuden järjestelmissä edellytetään välitöntä käynnistystä. Tämän takia tulevaisuuden ajoneuvoissa ja lopulta robottiautoissa vaaditaan nykyistä nopeampia muistiratkaisuja. Niitä kehittää KIOXIA.
Pilvisiirtymien tahti on hidastunut, ja monet yritykset ovat jo saavuttaneet pilvestä saatavan kilpailuedun. Miten tämä vaikuttaa IT-palvelukumppaneiden rooliin ja prioriteetteihin tulevaisuudessa? TCS:n yritysarkkitehti Jukka-Pekka Ahonen kertoo omista näkemyksistään.
Tule tapaamaan meitä tulevissa tapahtumissamme. R&S-seminaareihin saat kutsukirjeet ja uutiskirjeet suoraan sähköpostiisi, kun rekisteröidyt sivuillamme.
R&S-seminaari ‘Tools for Signal Integrity using modern oscilloscopes’ Vantaa 20.11.2024 / Ilmoittaudu mukaan täällä Oulu 21.11.2024 / Ilmoittaudu mukaan täällä
Tapahtuma: Nordic Test Forum Helsinki 26. - 27.11.2024, Helsinki Lisätietojatäällä