Autoista tulee lähivuosina koneoppimisalgoritmeja prosessoivia tietokoneita renkailla. Kehityksellä on valtavat seuraukset paitsi kuljettajille ja autonvalmistajille, myös suunnittelutyökalujen kehittäjille. Tulevaisuudessa autot sertifioidaan virtuaalisesti.
Näin esitti Siemensiin kuuluvan Mentorin verifiointiratkaisuista vastaava johtaja Ravi Subramanian Mentor Forun -tapahtumassa Helsingissä lokakuun lopulla. Väite on kova, mutta Subramanianin perusteet ovat vankat.
- Verifioinnin kustannukset kasvavat pian suunnittelukustannuksia suuremmaksi. Auton valmistuskustannuksista jopa 70 prosenttia koostuu järjestelmien verifioimisesta, Subramanian esittää.
Tällä hetkellä autoissa on 50-100 miljoonaa rivi koodia. Määrä kasvaa pian 300 miljoonaan koodiriviin. - Koko autoala on mullistumassa täysin elektroniikan osuuden kasvaessa. Tulevaisuudessa autot tullaan sertifioimaan virtuaalisesti, koska valmistajille ei ole mahdollisuuksia verifioida järjestelmiä ajamalla miljoonia kilometrejä.
Muutos on jo käynnissä. Yhdysvaltain ilmailuhallinto FAA on jo hyväksynyt sen, että Boeing todisti uuden siipirakenteen toiminnallisuuden virtuaalisen mallin avulla. Lentokoneissa hydrauliikka-, mekaniikka- ja pneumatiikkajärjestelmiä korvataan yhä enemmän elektroniikalla.
Ei muutos koske vain ajoneuvoja tai lentokoneita, vaan lyö läpi kaiken. Subramanianin mukaan tulevaisuudessa laskenta erikoistuu. – Yleiskäyttöisen laskennan päivät ovat luetut.
Selvimmin muutos on näkynyt datakeskuksissa. Ennen yleiskäyttöisen CPU:n hallitsema markkina on nyt grafiikkaprosessorien temmellyskenttää, koska GPU sopii arkkitehtuurina koneoppimiseen. GPU:n valtakausi jää kuitenkin lyhyeksi, ehkäpä vain muutamaksi vuodeksi.
- Koneoppimisen laskentaresurssit kaksinkertaistuvat tällä hetkellä 3,5 kuukauden välein. Tulevaisuus kuuluu koneoppimiseen ja algoritmien suorittamiseen erikoistuneille ASIC-piireille, Subramanian sanoo. ASIC siis tulee takaisin.