logotypen
 
 

IN FOCUS

Suojaa datasi kunnolla

SSD-levyt tarjoavat luontaisesti korkean luotettavuuden kaikentyyppisiin sovelluksiin, aina aloitustason kuluttajalaitteista kriittisiin järjestelmiin. Asianmukaiset tietosuojamekanismit voivat maksimoida levyn käyttöiän toteuttamalla ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä tarpeen mukaan, kertoo Silicon Motion artikkelissaan.

Lue lisää...

Elektroninen ohjaus eli Steer-by-Wire on käsitteenä tuttu jo vuosien takaa. Siitä huolimatta tuotantovaiheeseen ei ole vielä päässyt juuri lainkaan ilman ohjauspyörää ohjattavissa olevia ajoneuvoja tiukkojen tienkäytön turvamääräysten vuoksi. Nyt ensimmäiset ajoneuvojen tuotantoon tarkoitetut elektronisen ohjauksen mahdollistavat ratkaisut ovat saatavissa.

Artikkelin on kirjoittanut Rutronikin Ralf Hickl. Hän toimii yrityksessä Automotive-liiketoimintayksikön tuotemyyntipäällikkönä.

Nykyisissä servo-ohjausjärjestelmissä ohjauspyörä ja ohjausvaihde on kytketty mekaanisesti toisiinsa, jolloin kuljettaja ohjaa ohjauskulmaa kaikissa tilanteissa. Sen sijaan elektronisessa ohjauksessa ei mekaanista kytkentää tarvita, vaan sähköinen ohjausjärjestelmä vastaa täysin ohjauskulman vääntövoimasta. Kuljettaja saa korkeintaan ohjauspyörän – jos sellainen vielä on käytössä – välityksellä palautetta vaadittavista toimenpiteistä kulloisenkin ohjauskulman aikaansaamiseksi. Signaalit voidaan yhtä hyvin vastaanottaa ohjaussauvasta tai ajoneuvon navigointijärjestelmästä.

Ohjauspyörä ja ohjauspyörän akseliin kiinnittävä mekaniikka voidaan jättää kokonaan pois elektronista ohjausta käytettäessä. Tästä on paljon etua etenkin turvallisuuden kannalta. Ohjauspyörän akseliin kiinnittävä tanko on erityinen turvallisuusriski kuljettajalle ajoneuvojen edestäpäin tapahtuvissa törmäystilanteissa. Samalla ajoneuvon sisätiloissa vapautuu paljon tilaa, joihin voidaan sijoittaa uudenlaisia suunnitteluja ja konsepteja. Vapautuvaa tilaa voidaan käyttää myös autonomisessa ohjauksessa tarvittavien antureiden ja ohjausyksikköjen sijoittelua varten. Ne ovat välttämättömiä elektronisen ohjauksen toteuttamisessa ilman kuljettajaa ohjattavissa ajoneuvoissa.

 

Rakenteeltaan kehittyneimmissä järjestelmissä ohjausvaihteeseen siirtyvät signaalit perustuvat dataan, jota on kerätty monista eri lähteistä, kuten antureilta, kameroilta, ajankohtaisesta tilatiedosta ja ympäröivän alueen kartoista. Signaalit voidaan siirtää myös langattomasti, jolloin ajoneuvoa voidaan ohjata etäältä esimerkiksi vaarallisen alueen läpi tai ohitse.

Varma toiminta kaikkein tärkeintä

Monista eduistaan huolimatta elektronisen ohjauksen hyödyntäminen ajoneuvoissa on jäänyt lapsipuolen asemaan ja sitä on käytetty lähes yksinomaan invakulkuneuvoissa. Elektronista ohjausta käyttävien järjestelmien on täytettävä tiukat turvallisuusvaatimukset, koska kuljettajalla ei ole mahdollisuutta osallistua ohjaukseen järjestelmän vikaantumistilanteissa. Saadakseen ajoneuvolle hyväksynnän yleiseen tiekäyttöön ajoneuvon toimittajan on osoitettava, ettei järjestelmän vikaantuminen aiheuta vaaraa ihmisille. Järjestelmän on oltava tiukimpien ASIL D -vaatimusten mukainen. Vikavarmistettu toiminta, jossa automaattisen vianetsinnän avulla taataan turvallinen toiminta vikatilanteessa, on vielä kaukana todellisuudesta.

Elektronisen ohjauksen käyttöön oton perusedellytyksenä on vikatilanteissa toiminnallisuuden säilyttävä arkkitehtuuri, jossa virheenilmaisu ja järjestelmä toimivat sataprosenttisesti myös vikatilanteen vallitessa. Tämä edellyttää ainakin kahden rinnakkaisen järjestelmän käyttöönottoa. Onpa Schaeffler Paravan Technologie kehittänyt elektronista ohjausta varten tiekäyttöön hyväksytyn kolmen rinnakkaisen järjestelmän teknologian. Siinä kaikki prosessit ja komennot siirretään analysoitavaksi kolmeen keskusyksikköön ja siirretään sen jälkeen kaksikanavaisiin servomoottoreihin.

Schaeffler ilmoittaa ajaneensa elektronisella ohjauksella noin miljardi tiekilometriä samalla jatkuvasti optimoiden järjestelmää keräämiensä kokemusten perusteella. Yhtiö esitteli yksityiskohtaisia tuloksia koeajoistaan Rutronik Automotive Congressissa Saksassa viime syyskuussa.

Rinnakkaisjärjestelmien teknologian lisäksi tarjolla on myös ennaltaehkäisevän yllä- ja kunnossapidon palveluja, jotka varmistavat, että vikaantumiset saadaan suljettua pois jo mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Toisin sanoen asennusta ja kokoonpanoa voidaan korjata jo ennen kuin kuluminen ja osien ikääntyminen alkaa aiheuttaa vikoja.

Elektronisen ohjausjärjestelmän komponentteja

Elektronisen ohjauksen järjestelmä koostuu

  • toimilaitteena olevasta rinnakkaistoiminnallisesta turvamoottorista,
  • rinnakkaisesta ja siten turvallisesta enkooderista ohjauspyörässä, -sauvassa tai vastaavassa ohjauselementissä,
  • turvallisesta ohjausyksiköstä ohjaussignaalien arviointia ja toimilaitteen ohjausta varten,
  • luotettavasta tiedonsiirtoyhteydestä ajoneuvossa olevaan navigoinnin ohjausyksikköön, mikä takaa automaattisen ohjauksen ajoneuvon ympäristöstä tehtävien havainnointien perusteella.
Rinnakkaisuus varmistaa toiminnan

Elektronisen ohjauksen olennaisimmat osat koostuvat tehoelektroniikan komponenteista, useista mikro-ohjaimista ja antureista sekä tehonhallintapiireistä. Kaikki tärkeimmät toiminnot toteutetaan vähintään kaksikanavaisesti, jolloin rinnakkaisuus varmistaa toiminnan luotettavuuden.

Tehoelektroniikka koostuu useista lähtöasteista, joissa on lisäksi turvaeristimet moottorin ohjaamista varten. Kutakin rinnakkaisvarmisteista sovellusta kohden tähän tarvitaan parisen kymmentä teho-MOSFET-piiriä. Luotettavan sähköisen ohjausjärjestelmän (EPS, Electric Power Steering) toteuttamista varten Infineon ja hitex tarjoavat referenssisuunnitteluun tarkoitettuja tuotteitaan. Rinnakkaisvarmisteisen suunnittelun etenemistä kuvataan kuvassa 1.

Kuva 1: Infineon/hitexin ohjauselektroniikan referenssituote vikaantumista sietävän EPS-järjestelmän suunnitteluun.

Infineonin toisen sukupolven AURIX-mikro-ohjaimet ovat riittävän tehokkaita muuttamaan ohjaussignaalit nopeiksi moottorinohjaussignaaleiksi. AURIX-mikro-ohjaimet on kehitetty ISO 26262 -standardin mukaisesti ja ne täyttävät ASIL-D-vaatimukset synkronisia kaksoisytimiä hyödyntäen.

Useat anturit mittaavat pyörimiskulmaa, moottorin virtaa ja vääntövoimaa. Infineonin XENSIV-tuoteperheen anturit soveltuvat tämän tyyppisiin tehtäviin: lineaarinen Hall-anturi mittaamaan vääntövoimaa ja virtaa, integroitu magnetoresistiivinen iGMR-anturi määrittämään roottorin asennon ja Hall-kytkin indeksilaskentaan.

Tehonhallintaan tarvitaan turvallista toimintaa tarkkailevia mikropiirejä, kuten Infineonin autoelektroniikan sovelluksiin tarkoitettuja OPTIREG-tuoteperheen tehonsyöttöpiirejä. Tehonhallintapiirit noudattavat esi- ja jälkiohjauksen konseptia boost-and-buck tai LDO-regulaattorilla ja tukevat ASIL-D-vaatimuksia.

 

Kuva 2: Schaeffler Paravan Technologien elektronisen ohjauksen teknologialla toteutettu VW Arteon on käytössä turva-autona autokilpailuissa.

MORE NEWS

Trumpin tullit iskevät rankasti suuriin amerikkalaisiin autonvalmistajiin

Yhdysvallat asetti viime viikolla 25 prosentin tuontitullit useista maista tuotaville autoille ja varaosille. Presidentti Trumpin hallinnon ilmoittamat laajat tuontitullit ovat tuomassa autoalalle uudenlaisia haasteita. Vaikka toimenpiteet on nimellisesti suunnattu vahvistamaan kotimaista teollisuutta, tuoreen analyysin mukaan myös Yhdysvaltain omat jättivalmistajat – General Motors, Ford ja Stellantis – ovat merkittävästi alttiita tullien vaikutuksille.

Nokian ja Telian 5G-viipale kattoi kolme maata

Nokia, Telia ja Puolustusvoimat ovat saavuttaneet maailmanlaajuisesti merkittävän teknologisen virstanpylvään toteuttamalla ensimmäisen saumattoman 5G Standalone -verkkoviipaleen (slice) siirron kolmen eri maan välillä toimivassa verkossa. Kokeilu osoittaa, kuinka 5G-teknologiaa voidaan hyödyntää viranomaisviestinnässä myös kansainvälisesti.

Optinen liitäntä tuotiin ensimmäistä kertaa SSD-levylle

Tallennustekniikan kehityksessä saavutettiin merkittävä virstanpylväs, kun KIOXIA, AIO Core ja Kyocera julkistivat ensimmäisen toimivan SSD-levyn, jossa käytetään optista liitäntää. Uusi prototyyppi yhdistää PCIe 5.0 -väylän ja valoon perstuvan optisen tiedonsiirron, mikä tekee siitä maailman ensimmäisen laatuaan.

Joskus yksittäinen komponentti voi olla vaarallinen takaovi

Yritykset investoivat valtavasti kyberturvallisuuteen suojatakseen verkkojaan ja sovelluksiaan. Silti, kaikista suojaustoimista huolimatta, verkkorikolliset onnistuvat vuosi vuodelta entistä paremmin. Miten tämä on mahdollista, kysyy Lenovon tietoturva-asiantuntija Steven Antoniou?

Trump haluaa nopeuttaa miljardi-investointeja Yhdysvaltain puolijohdeteollisuuteen

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on antanut uuden presidentin asetuksen, jolla perustetaan United States Investment Accelerator -niminen virasto vauhdittamaan miljardiluokan investointeja maahan. Tavoitteena on houkutella sekä kotimaisia että ulkomaisia yrityksiä sijoittamaan erityisesti strategisesti tärkeisiin aloihin, kuten puolijohdeteollisuuteen.

Ethernet aikoo vallata autot

CAN-väylä on hallinnut autoja pitkään, mutta moni uskoo kaistatarpeen vaativan jatkossa Ethernetiä. Tätä silmällä pitäen Infineon on ostanut Marvellin aujoneuvojen Ethernet-liiketoiminnan 2,5 miljardilla dollarilla. Kauppa kattaa Marvellin Brightlane-tuotesarjan ja siihen liittyvät varat, ja sen odotetaan toteutuvan vuoden 2025 aikana.

STMicroelectronics julkisti kevyemmän version MP25-prosessorista

STMicroelectronics on tuonut markkinoille uuden STM32MP23-mikroprosessorisarjan, joka täydentää viime vuonna julkaistua MP25-sarjaa. Uutuusprosessori tarjoaa tehokkaan ja taloudellisen vaihtoehdon teollisuuden ja esineiden internetin (IoT) älykkäisiin reunalaitteisiin, koneoppimiseen ja kehittyneisiin käyttöliittymäratkaisuihin.

Androidin avustin voi muuttua vaaralliseksi takaoveksi

Androidin esteettömyyspalvelu – jonka tarkoitus on auttaa käyttäjiä käyttämään puhelinta paremmin esimerkiksi näkö- tai liikuntarajoitteiden kanssa – voi muuttua tietoturvariskiksi. Tuore Georgia Techin tutkimus esittelee uuden analyysityökalun, DVa:n, joka paljastaa, kuinka haittaohjelmat hyödyntävät tätä avustinta päästäkseen käsiksi käyttäjän tietoihin ja sovelluksiin.

Ruotsalaisinnovaatio mahdollistaa kiinteät litiumakut

Ruotsissa on otettu merkittävä askel kohti turvallisempia ja kestävämpiä akkuja. Luleån teknillisen yliopiston tutkijat ovat kehittäneet uudenlaisen materiaalin, joka voi mahdollistaa kiinteiden litiumakkujen eli ns. solid-state-akkujen laajemman käytön esimerkiksi sähköautoissa ja energian varastoinnissa.

Suomalaiset startupit keräsivät 1,4 miljardia euroa

Suomen startup-yritykset keräsivät vuonna 2024 yhteensä 1,4 miljardia euroa sijoituksia, mikä on 56 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna, selviää Pääomasijoittajat ry:n tuoreista tilastoista. Kasvua vauhdittivat erityisesti loppuvuoden muutamat suuremmat rahoituskierrokset.

Murtamaton kvanttisalaus ja 33 terabitin linkki samaan kuituun

KDDI Research ja Toshiba Digital Solutions ovat tehneet merkittävän edistysaskeleen kvanttitietoturvan ja korkean kapasiteetin tiedonsiirron yhdistämisessä. Yritykset onnistuivat siirtämään 33,4 terabittiä dataa sekunnissa ja kvanttisalausavaimia yhtä aikaa yhdessä optisessa kuituyhteydessä.

GPS:lle korvaaja: Bosch haluaa kaupallistaa kvanttianturit

Bosch syventää panostustaan kvanttiteknologiaan ja tähtää nyt kvanttianturien kaupalliseen läpimurtoon. Yhtiö perustaa yhdessä synteettisiä timantteja valmistavan Element Sixin kanssa yhteisyrityksen, jonka tavoitteena on tuoda kvanttianturit teolliseen tuotantoon ja käytännön sovelluksiin.

Tuxera tähtää 100 miljoonan euron liikevaihtoon

Suuri yleisö ei tunne suomalaista Tuxeraa, jonka asiakaskunta on varsin nimekäs: joukossa ovat esimerkiksi ABB, LG, NASA, Rockwell, Siemens ja Weka. Uuden toimitusjohta Stefan Schumacherin johdolla viime vuonna 24 miljoonan euron liikevaihdon tehnyt yritys pyrkii kasvamaan sadan miljoonan euron taloksi viiden vuoden kuluessa.

Generatiiviseen tekoälyyn investoidaan 644 miljardia dollaria tänä vuonna

Gartnerin tuoreen ennusteen mukaan maailmanlaajuiset generatiivisen tekoälyn (GenAI) investoinnit nousevat 644 miljardiin Yhdysvaltain dollariin vuonna 2025. Tämä merkitsee 76,4 prosentin kasvua vuoteen 2024 verrattuna.

Vanhoista Windows-koneista tulee romurautaa? Iso mahdollisuus Linuxille

Microsoft muistuttaa käyttäjiä Windows 10 -käyttöjärjestelmän tuen päättymisestä 14. lokakuuta 2025. Tämän jälkeen yli 240 miljoonaa tietokonetta jää ilman tietoturvapäivityksiä, mikä tekee niistä yhtiön mukaan vakavan kyberturvariskin. Microsoftin blogin mukaan jatkaminen vanhentuneella käyttöjärjestelmällä on kuin "jättäisi ulko-oven auki tuntemattomille". Käytännössä koneista tulee lokakuussa romurautaa, jos niille ei tee mitään, Microsoft katsoo.

Kiinassa kehitettiin HDMI:n tappaja

Kiinassa on esitelty uusi monikäyttöinen kaapelistandardi, joka saattaa horjuttaa HDMI:n, DisplayPortin ja Thunderboltin asemaa. Yli 50 kiinalaisen teknologiajätin muodostama Shenzhen 8K UHD Video Industry Cooperation Alliance on kehittänyt General Purpose Media Interface -standardin (GPMI), jonka tekniset ominaisuudet tekevät siitä varteenotettavan kilpailijan nykypäivän yleisimmille liitännöille.

Xiaomin uusin on erinomainen kuvaajan laite

Xiaomi hehkuttaa uutta 15 Ultra -lippulaivaansa kuvaajien älypuhelimena, joten väite piti laittaa testiin. Leican optiikkaan perustuva neljän kennon yhdistelmä onnistuukin vakuuttamaan. Myös Xiaomin kameraohjelmisto ansaitsee kiitokset.

Galvaaninen erotus on yhä tärkeämmässä roolissa

Teollisuus- ja ajoneuvosovelluksissa siirtyminen kohti kestävämpiä energiaratkaisuja ja tehokkaampia moottoreita tuo mukanaan uudenlaisia vaatimuksia elektroniikkasuunnittelulle. Järjestelmät yhdistävät yhä useammin laajan kaistaeron komponentteihin perustuvat suurjännitealijärjestelmät ja herkät pienjännitepiirit, kuten mikro-ohjaimet. Näiden yhdistäminen samassa kokonaisuudessa lisää sekä suorituskykyä että riskejä – galvaaninen erotus ja häiriösuojaus ovatkin nyt tärkeämpiä kuin koskaan, sanoo Toshiba Electronics Europe.

PDF:stä tuli suosittu tapa hyökätä sähköpostiin

Kyberrikolliset ovat löytäneet uuden, tehokkaan keinon kiertää tietoturvasuojaukset: PDF-tiedostot. Check Point Researchin tuoreen tutkimuksen mukaan jo 22 % haitallisista sähköpostiliitteistä on PDF-muodossa. Samalla 68 % kyberhyökkäyksistä alkaa edelleen sähköpostista, mikä tekee PDF:stä entistä houkuttelevamman hyökkäysvälineen.

Uuden sirun avulla kännykkä voi tietää sijaintinsa sentin tarkkuudella

Nykyisten GPS-järjestelmien tarkkuus on vain muutamia metrejä, mutta uusi teknologia voi viedä paikannuksen tarkkuuden senttimetriluokkaan. Purdue Universityn ja Chalmersin teknillisen yliopiston tutkijat ovat kehittäneet sirupohjaisen aaltokampatekniikan, joka voi mullistaa navigoinnin, autonomiset ajoneuvot ja tarkat mittausjärjestelmät.

Galvaaninen erotus on yhä tärkeämmässä roolissa

Teollisuus- ja ajoneuvosovelluksissa siirtyminen kohti kestävämpiä energiaratkaisuja ja tehokkaampia moottoreita tuo mukanaan uudenlaisia vaatimuksia elektroniikkasuunnittelulle. Järjestelmät yhdistävät yhä useammin laajan kaistaeron komponentteihin perustuvat suurjännitealijärjestelmät ja herkät pienjännitepiirit, kuten mikro-ohjaimet. Näiden yhdistäminen samassa kokonaisuudessa lisää sekä suorituskykyä että riskejä – galvaaninen erotus ja häiriösuojaus ovatkin nyt tärkeämpiä kuin koskaan, sanoo Toshiba Electronics Europe.

Lue lisää...

Joskus yksittäinen komponentti voi olla vaarallinen takaovi

Yritykset investoivat valtavasti kyberturvallisuuteen suojatakseen verkkojaan ja sovelluksiaan. Silti, kaikista suojaustoimista huolimatta, verkkorikolliset onnistuvat vuosi vuodelta entistä paremmin. Miten tämä on mahdollista, kysyy Lenovon tietoturva-asiantuntija Steven Antoniou?

Lue lisää...

 

Tule tapaamaan meitä tulevissa tapahtumissamme.
R&S-seminaareihin saat kutsukirjeet ja uutiskirjeet suoraan sähköpostiisi, kun rekisteröidyt sivuillamme.
 
 R&S -seminaari: 5G Advanced & Beyond
Oulussa 13.5.2025
Espoossa 14.5.2025
 
R&S -seminaari: Calibration
Tampereella 22.5.2025

Seminaareihin ilmoittautuminen ja tiedustelut:
asiakaspalvelu@rohde&schwarz
 

 

LATEST NEWS

NEW PRODUCTS

 

ETNinsta

THIS SPACE TEMPORARILY LEFT BLANK
 
article