ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT USCONTACT
2025  # megabox i st f wallpaper

IN FOCUS

Ajastus menee uusiksi pienissä laitteissa

SiTimen Titan-alustan MEMS-resonaattorit mullistavat 4 miljardin dollarin resonointikomponenttien markkinan. Ne ovat jopa seitsemän kertaa kvartsia pienempiä, mutta samalla kestävämpiä, energiatehokkaampia ja helpompia integroida. Älykelloista lääkinnällisiin implantteihin, IoT-laitteisiin ja Edge AI -sovelluksiin Titan avaa laitevalmistajille uusia mahdollisuuksia suunnitella aiempaa pienempiä, älykkäämpiä ja luotettavampia tuotteita.

Lue lisää...

ETNtv

 
ECF25 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan
  • Aku Wilenius, CN Rood
  • Tiitus Aho, Tria Technologies
  • Joe Hill, Digi International
  • Timo Poikonen, congatec
  • ECF25 panel
ECF24 videos
  • Timo Poikonen, congatec
  • Petri Sutela, Testhouse Nordic
  • Tomi Engdahl, CVG Convergens
  • Henrik Petersen, Adlink Technology
  • Dan Still , CSC
  • Aleksi Kallio, CSC
  • Antti Tolvanen, Etteplan
ECF23 videos
  • Milan Piskla & David Gustafik, Ciklum
  • Jarno Ahlström, Check Point Software
  • Tiitus Aho, Avnet Embedded
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Pasi Suhonen, Rohde & Schwarz
  • Joachim Preissner, Analog Devices
ECF22 videos
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Timo Poikonen, congatec
  • Kimmo Järvinen, Xiphera
  • Sigurd Hellesvik, Nordic Semiconductor
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Andrea J. Beuter, Real-Time Systems
  • Ronald Singh, Digi International
  • Pertti Jalasvirta, CyberWatch Finland
ECF19 videos
  • Julius Kaluzevicius, Rutronik.com
  • Carsten Kindler, Altium
  • Tino Pyssysalo, Qt Company
  • Timo Poikonen, congatec
  • Wolfgang Meier, Data-Modul
  • Ronald Singh, Digi International
  • Bobby Vale, Advantech
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Zach Shelby, Arm VP of Developers
ECF18 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan CTO
  • Heikki Ailisto, VTT
  • Lauri Koskinen, Minima Processor CTO
  • Tim Jensen, Avnet Integrated
  • Antti Löytynoja, Mathworks
  • Ilmari Veijola, Siemens

logotypen

ETNdigi - OPPO december
TMSNet  advertisement
ETNdigi
2025  # megabox i st f wallpaper
A la carte
AUTOMATION DEVICES EMBEDDED NETWORKS TEST&MEASUREMENT SOFTWARE POWER BUSINESS NEW PRODUCTS
ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT US CONTACT
Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn

Elektroninen ohjaus tulee ajoneuvoihin

Tietoja
Julkaistu: 22.11.2019
Luotu: 22.11.2019
Viimeksi päivitetty: 22.11.2019
  • Embedded

Elektroninen ohjaus eli Steer-by-Wire on käsitteenä tuttu jo vuosien takaa. Siitä huolimatta tuotantovaiheeseen ei ole vielä päässyt juuri lainkaan ilman ohjauspyörää ohjattavissa olevia ajoneuvoja tiukkojen tienkäytön turvamääräysten vuoksi. Nyt ensimmäiset ajoneuvojen tuotantoon tarkoitetut elektronisen ohjauksen mahdollistavat ratkaisut ovat saatavissa.

Artikkelin on kirjoittanut Rutronikin Ralf Hickl. Hän toimii yrityksessä Automotive-liiketoimintayksikön tuotemyyntipäällikkönä.

Nykyisissä servo-ohjausjärjestelmissä ohjauspyörä ja ohjausvaihde on kytketty mekaanisesti toisiinsa, jolloin kuljettaja ohjaa ohjauskulmaa kaikissa tilanteissa. Sen sijaan elektronisessa ohjauksessa ei mekaanista kytkentää tarvita, vaan sähköinen ohjausjärjestelmä vastaa täysin ohjauskulman vääntövoimasta. Kuljettaja saa korkeintaan ohjauspyörän – jos sellainen vielä on käytössä – välityksellä palautetta vaadittavista toimenpiteistä kulloisenkin ohjauskulman aikaansaamiseksi. Signaalit voidaan yhtä hyvin vastaanottaa ohjaussauvasta tai ajoneuvon navigointijärjestelmästä.

Ohjauspyörä ja ohjauspyörän akseliin kiinnittävä mekaniikka voidaan jättää kokonaan pois elektronista ohjausta käytettäessä. Tästä on paljon etua etenkin turvallisuuden kannalta. Ohjauspyörän akseliin kiinnittävä tanko on erityinen turvallisuusriski kuljettajalle ajoneuvojen edestäpäin tapahtuvissa törmäystilanteissa. Samalla ajoneuvon sisätiloissa vapautuu paljon tilaa, joihin voidaan sijoittaa uudenlaisia suunnitteluja ja konsepteja. Vapautuvaa tilaa voidaan käyttää myös autonomisessa ohjauksessa tarvittavien antureiden ja ohjausyksikköjen sijoittelua varten. Ne ovat välttämättömiä elektronisen ohjauksen toteuttamisessa ilman kuljettajaa ohjattavissa ajoneuvoissa.

 

Rakenteeltaan kehittyneimmissä järjestelmissä ohjausvaihteeseen siirtyvät signaalit perustuvat dataan, jota on kerätty monista eri lähteistä, kuten antureilta, kameroilta, ajankohtaisesta tilatiedosta ja ympäröivän alueen kartoista. Signaalit voidaan siirtää myös langattomasti, jolloin ajoneuvoa voidaan ohjata etäältä esimerkiksi vaarallisen alueen läpi tai ohitse.

Varma toiminta kaikkein tärkeintä

Monista eduistaan huolimatta elektronisen ohjauksen hyödyntäminen ajoneuvoissa on jäänyt lapsipuolen asemaan ja sitä on käytetty lähes yksinomaan invakulkuneuvoissa. Elektronista ohjausta käyttävien järjestelmien on täytettävä tiukat turvallisuusvaatimukset, koska kuljettajalla ei ole mahdollisuutta osallistua ohjaukseen järjestelmän vikaantumistilanteissa. Saadakseen ajoneuvolle hyväksynnän yleiseen tiekäyttöön ajoneuvon toimittajan on osoitettava, ettei järjestelmän vikaantuminen aiheuta vaaraa ihmisille. Järjestelmän on oltava tiukimpien ASIL D -vaatimusten mukainen. Vikavarmistettu toiminta, jossa automaattisen vianetsinnän avulla taataan turvallinen toiminta vikatilanteessa, on vielä kaukana todellisuudesta.

Elektronisen ohjauksen käyttöön oton perusedellytyksenä on vikatilanteissa toiminnallisuuden säilyttävä arkkitehtuuri, jossa virheenilmaisu ja järjestelmä toimivat sataprosenttisesti myös vikatilanteen vallitessa. Tämä edellyttää ainakin kahden rinnakkaisen järjestelmän käyttöönottoa. Onpa Schaeffler Paravan Technologie kehittänyt elektronista ohjausta varten tiekäyttöön hyväksytyn kolmen rinnakkaisen järjestelmän teknologian. Siinä kaikki prosessit ja komennot siirretään analysoitavaksi kolmeen keskusyksikköön ja siirretään sen jälkeen kaksikanavaisiin servomoottoreihin.

Schaeffler ilmoittaa ajaneensa elektronisella ohjauksella noin miljardi tiekilometriä samalla jatkuvasti optimoiden järjestelmää keräämiensä kokemusten perusteella. Yhtiö esitteli yksityiskohtaisia tuloksia koeajoistaan Rutronik Automotive Congressissa Saksassa viime syyskuussa.

Rinnakkaisjärjestelmien teknologian lisäksi tarjolla on myös ennaltaehkäisevän yllä- ja kunnossapidon palveluja, jotka varmistavat, että vikaantumiset saadaan suljettua pois jo mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Toisin sanoen asennusta ja kokoonpanoa voidaan korjata jo ennen kuin kuluminen ja osien ikääntyminen alkaa aiheuttaa vikoja.

Elektronisen ohjausjärjestelmän komponentteja

Elektronisen ohjauksen järjestelmä koostuu

  • toimilaitteena olevasta rinnakkaistoiminnallisesta turvamoottorista,
  • rinnakkaisesta ja siten turvallisesta enkooderista ohjauspyörässä, -sauvassa tai vastaavassa ohjauselementissä,
  • turvallisesta ohjausyksiköstä ohjaussignaalien arviointia ja toimilaitteen ohjausta varten,
  • luotettavasta tiedonsiirtoyhteydestä ajoneuvossa olevaan navigoinnin ohjausyksikköön, mikä takaa automaattisen ohjauksen ajoneuvon ympäristöstä tehtävien havainnointien perusteella.
Rinnakkaisuus varmistaa toiminnan

Elektronisen ohjauksen olennaisimmat osat koostuvat tehoelektroniikan komponenteista, useista mikro-ohjaimista ja antureista sekä tehonhallintapiireistä. Kaikki tärkeimmät toiminnot toteutetaan vähintään kaksikanavaisesti, jolloin rinnakkaisuus varmistaa toiminnan luotettavuuden.

Tehoelektroniikka koostuu useista lähtöasteista, joissa on lisäksi turvaeristimet moottorin ohjaamista varten. Kutakin rinnakkaisvarmisteista sovellusta kohden tähän tarvitaan parisen kymmentä teho-MOSFET-piiriä. Luotettavan sähköisen ohjausjärjestelmän (EPS, Electric Power Steering) toteuttamista varten Infineon ja hitex tarjoavat referenssisuunnitteluun tarkoitettuja tuotteitaan. Rinnakkaisvarmisteisen suunnittelun etenemistä kuvataan kuvassa 1.

Kuva 1: Infineon/hitexin ohjauselektroniikan referenssituote vikaantumista sietävän EPS-järjestelmän suunnitteluun.

Infineonin toisen sukupolven AURIX-mikro-ohjaimet ovat riittävän tehokkaita muuttamaan ohjaussignaalit nopeiksi moottorinohjaussignaaleiksi. AURIX-mikro-ohjaimet on kehitetty ISO 26262 -standardin mukaisesti ja ne täyttävät ASIL-D-vaatimukset synkronisia kaksoisytimiä hyödyntäen.

Useat anturit mittaavat pyörimiskulmaa, moottorin virtaa ja vääntövoimaa. Infineonin XENSIV-tuoteperheen anturit soveltuvat tämän tyyppisiin tehtäviin: lineaarinen Hall-anturi mittaamaan vääntövoimaa ja virtaa, integroitu magnetoresistiivinen iGMR-anturi määrittämään roottorin asennon ja Hall-kytkin indeksilaskentaan.

Tehonhallintaan tarvitaan turvallista toimintaa tarkkailevia mikropiirejä, kuten Infineonin autoelektroniikan sovelluksiin tarkoitettuja OPTIREG-tuoteperheen tehonsyöttöpiirejä. Tehonhallintapiirit noudattavat esi- ja jälkiohjauksen konseptia boost-and-buck tai LDO-regulaattorilla ja tukevat ASIL-D-vaatimuksia.

 

Kuva 2: Schaeffler Paravan Technologien elektronisen ohjauksen teknologialla toteutettu VW Arteon on käytössä turva-autona autokilpailuissa.

MORE NEWS

Valmis algoritmi ihmisten tunnistamiseen tulee anturin mukana

Melexis on julkaissut MLX90642-lämpöanturiinsa valmiin, maksuttoman algoritmin, joka mahdollistaa ihmisten havaitsemisen, laskemisen ja paikantamisen ilman perinteisiä kameroita. Ratkaisu tuo seuraavan sukupolven havaitsemisen suoraan anturitasolle ja poistaa tarpeen kehittää omia lämpökuva-analytiikan algoritmeja.

Nokia varoittaa: kyberuhkiin reagoiminen ei enää riitä

Forbesissa julkaistussa artikkelissa Nokian Cloud and Network Services -yksikön tuote- ja teknologiajohtaja Kal De varoittaa, että teleoperaattoreiden on hylättävä perinteinen, reaktiivinen kyberturvamalli. Nykyiset uhkat kuten tekoälyn kiihdyttämät hyökkäykset ja nopeasti lähestyvä kvanttilaskennan murros pakottavat siirtymään ennakoiviin, automaattisiin puolustusmenetelmiin.

Microchipin uusi piiri toimii älykkäänä virran vahtikoirana

Microchip on esitellyt kaksi digitaalista tehonvalvontapiiriä, jotka mittaavat kannettavien ja energiarajoitteisten laitteiden virrankulutusta kuluttamatta itse käytännössä lainkaan tehoa. Uudet PAC1711- ja PAC1811-piirit toimivat itsenäisinä, MCU:sta riippumattomina ”älykkäinä virran vahtikoirina”, jotka herättävät prosessorin vasta, kun järjestelmässä tapahtuu jotakin merkittävää.

Sähkömittareista tuttu radio laajenee uusille alueille

STMicroelectronics laajentaa tunnetun ST87M01-NB-IoT-radiomoduulinsa käyttökohteita älymittareista kohti yleisiä IoT-ratkaisuja. Yhtiö on esitellyt kaksi uutta versiota moduulista sekä päivitetyn kehitysekosysteemin, joiden avulla kehittäjät voivat tuoda kapeakaistaisen NB-IoT-yhteyden nopeasti osaksi logistiikan, teollisuuden, energiaverkkojen ja kuluttajalaitteiden sovelluksia.

Tekoälyrobotteja nopeasti Linuxilla

Avocado-käyttöjärjestelmäänsä sulautettujen laitteiden valmistajille kauppaava Peridio esitteli Embedded World North America -messuilla uuden Jetson-pohjaisen tekoälyä hyödyntävän robottidemon. Demo havainnollisti, miten sen Avocado OS -käyttöjärjestelmä ja laitehallinta-alusta lyhentävät sulautettujen AI-laitteiden tuotantovaiheeseen siirtymisen jopa kuukausista päiviin.

Onko muisti GenAI:n pullonkaula?

ETN - Technical articleKun suurteholaskennan (HPC) työkuormat monimutkaistuvat, generatiivinen tekoäly sulautuu yhä tiiviimmin moderneihin järjestelmiin ja lisää kehittyneiden muistiratkaisujen tarvetta. Vastatakseen näihin muuttuviin vaatimuksiin ala kehittää uuden sukupolven muistiarkkitehtuureja, jotka maksimoivat kaistanleveyden, minimoivat latenssin ja parantavat energiatehokkuutta.

Historiallinen käänne - polttomoottoriautot jäivät vähemmistöön

Sähköinen liikenne on siirtynyt uuteen aikakauteen sekä maailmalla että Euroopassa. Gartnerin tuoreen ennusteen mukaan maailman teillä liikkuu ensi vuonna yli 116 miljoonaa sähköajoneuvoa, kun taas TechGaged Research raportoi, että polttomoottorit ovat nyt virallisesti vähemmistössä Euroopan unionissa.

Winbond vie teollisuuden DDR4-muistit uudelle tasolle

Winbond on esitellyt uuden 8 gigabitin DDR4-muistin, joka nostaa teollisuus- ja sulautettujen järjestelmien perinteisen DDR4-teknologian aivan uudelle suorituskyky- ja tehokkuustasolle. Yhtiö valmistaa uutuuden omalla 16 nanometrin prosessillaan, mikä tuo pienemmän sirukoon, alhaisemman virrankulutuksen ja paremman signaalieheyden – ominaisuuksia, joita teollisuus edellyttää pitkän elinkaaren laitteistoilta.

Ultravakaa kellosignaali auttaa tunnistamaan GPS-häirinnän

GNSS-vastaanottimien suojautuminen sekä häirintää että harhautusta vastaan paranee merkittävästi, kun vastaanotin käyttää tavallista kvartsikelloa tarkempaa ja stabiilimpaa referenssikelloa. Tähän tarpeeseen vastaa SiTimen uusi Endura Super-TCXO ENDR-TTT, joka on suunniteltu erityisesti ilmailun, puolustuksen ja teollisuuden PNT-sovelluksiin.

Tämä vuosi kuuluu iPhonelle, ensi vuonna koko markkina kutistuu

Applen vahva vuosi nostaa älypuhelinmarkkinat takaisin kasvuun, mutta edessä siintää jälleen notkahdus. IDC:n tuoreiden lukujen mukaan maailmanlaajuiset älypuhelintoimitukset kasvavat vuonna 2025 yhteensä 1,5 prosenttia 1,25 miljardiin laitteeseen. Suurin selittävä tekijä on Applen ennätysvuosi: iPhone 17 -sarjan vetämä kysyntä nostaa yhtiön toimitukset 247,4 miljoonaan laitteeseen, mikä merkitsee 6,1 prosentin vuosikasvua.

Tässä pahimmat virheet piirikortin suunnittelussa

PCB-suunnittelun virheet eivät aiheuta vain pieniä häiriöitä. Ne voivat rikkoa toiminnallisuuden, pysäyttää sertifioinnit, syödä akut tyhjiksi, heikentää luotettavuutta tai jopa tehdä tuotteesta mahdottoman valmistaa. Näin muistuttaa suunnitteluasiantuntija John Teel, joka käy uudella videollaan läpi 21 yleisintä ja vakavinta virhettä, joita hän näkee toistuvasti sadoissa tekemissään suunnittelukatselmoinneissa.

Vakava haavoittuvuus React- ja Next.js-sovelluksissa – päivitä heti

React-tiimi on julkaissut erittäin vakavan tietoturvahaavoittuvuuden, joka koskee React Server Components -arkkitehtuuria sekä sen varaan rakentuvia kehitysalustoja, erityisesti Next.js-sovelluksia. Haavoittuvuus mahdollistaa täysin autentikoimattoman etähyökkäyksen, jonka avulla hyökkääjä voi suorittaa mielivaltaista koodia palvelimella.

Autojen sisävalaistukseen mullistava ratkaisu

DP Patterning ja ams OSRAM ovat esitelleet uudenlaisen ratkaisun, joka voi muuttaa autojen sisävalaistuksen suunnittelua merkittävästi. Yhtiöiden kehittämä konsepti esiteltiin ensi kertaa marraskuussa Productronica-messuilla Münchenissä.

Lataa laitteet auringon- tai sisävalosta

Belgialainen e-peas on esitellyt AEM15820-energiankeruupiirin, joka on suunniteltu hyödyntämään hybridiaurinkokennojen koko tehoalueen. Hybridikennojen etuna on kyky tuottaa energiaa sekä sisävalaistuksessa mikrowattitasolla että suorassa auringonpaisteessa useiden wattien teholla. Uusi PMIC pystyy käsittelemään tämän koko skaalan, mikä avaa tien käytännössä itseään lataaville kuluttaja- ja IoT-laitteille.

Tria tuo tehoa verkon reunalle DragonWing-moduuleilla

Avnetin entinen sulatuettujen ryhmä eli nykyinen Tria Technologies tuo ensimmäiset Qualcomm Dragonwing IQ-6-sarjaan perustuvat moduulit markkinoille. Uudet SM2S-IQ615- ja OSM-LF-IQ615-moduulit tarjoavat teollisuusluokan suorituskykyä ja modernia AI-kiihdytystä SMARC- ja OSM-moduuleina.

Suomalaisille kvanttialgoritmeille kysyntää maailmalla

Suomalainen kvanttialgoritmiyhtiö QMill laajentaa kvanttialgoritmitutkimuksen kansainvälistä yhteistyötä merkittävällä tavalla. Yhtiö on solminut strategisen tutkimussopimuksen kanadalaisen École de technologie supérieure (ÉTS) -yliopiston kanssa edistääkseen kvanttilaskennan käytännön sovelluksia ja validoidakseen algoritmeja todellisia teollisia haasteita varten. Sopimus vahvistaa entisestään suomalaisosaamisen kysyntää globaaleissa kvanttikeskuksissa.

Kiinnostavatko humanoidirobotit? Ensi viikolla ilmainen webinaari

Mitä pitää ottaa huomioon, jos suunnittelee ihmisen tavoin käyttäytyvää humanoidirobottia? Miten signaalit reititetään? Miten syötetään sähköä? Miten liittimet valitaan, jotta laite kestää siihen kohdistuvat rasitukset?

Minikokoinen kondensaattori yli kilovoltin SiC-sovelluksiin

Murata on esitellyt maailman ensimmäisen 15 nF:n ja 1,25 kilovoltin jännitekestolla varustetun C0G-tyypin monikerroskeramiikkakondensaattorin (MLCC), joka on pakattu poikkeuksellisen pieneen 1210-kokoluokkaan (3,2 × 2,5 mm). Uutuus vastaa suoraan SiC-MOSFET-tekniikan kasvavaan tarpeeseen, jossa korkeajännitteiset ja erittäin vähän häviävät komponentit ovat välttämättömiä resonanssi- ja snubber-piireissä.

LUMI-tekoälyhubi avautui Otaniemessä

LUMI-tekoälytehtaan hubiprojektin päällikkö Eeva Harjula (CSC) korostaa, että uusi Otaniemen hubi tuo tekoälyn mahdollisuudet konkreettisesti lähemmäs opiskelijoita, startup-yrityksiä ja pk-sektoria. - Tavoitteena on luoda kohtaamispaikka, jossa syntyy uusia ideoita ja yhteistyötä suomalaisen tutkimuksen, elinkeinoelämän ja yhteiskunnan hyväksi. Otaniemen hubi toimii LUMI-tekoälytehtaan päähubina” Harjula sanoo.

Wi-Fi 8 -piirien testaaminen voi alkaa

Rohde & Schwarz ja Broadcom ovat ottaneet ratkaisevan askeleen kohti seuraavan sukupolven Wi-Fi 8 -laitteita. Broadcom on validoinut R&S:n uuden CMP180-radiotesterin Wi-Fi 8 -piirien kehitys- ja tuotantotestaukseen, mikä tarkoittaa, että ensimmäisiä 802.11bn-siruja voidaan alkaa testata ja optimoida jo ennen standardin lopullista valmistumista.

ETNdigi 1/2025 is out
2025  # mobox för wallpaper
TMSNet  advertisement

© Elektroniikkalehti

 
 

TECHNICAL ARTICLES

Onko muisti GenAI:n pullonkaula?

ETN - Technical articleKun suurteholaskennan (HPC) työkuormat monimutkaistuvat, generatiivinen tekoäly sulautuu yhä tiiviimmin moderneihin järjestelmiin ja lisää kehittyneiden muistiratkaisujen tarvetta. Vastatakseen näihin muuttuviin vaatimuksiin ala kehittää uuden sukupolven muistiarkkitehtuureja, jotka maksimoivat kaistanleveyden, minimoivat latenssin ja parantavat energiatehokkuutta.

Lue lisää...

OPINION

Commodore 64 Ultimate on täydellistä nostalgiaa – ja täysin tarpeeton

Commodore 64 Ultimate on ehkä täydellisin nostalgialevyke, jonka 2020-luvun retrobuumi on meille toistaiseksi tarjonnut. Se näyttää Commodorelta, kuulostaa Commodorelta ja toimii Commodorena – koska se pitkälti on Commodore. Uusi laite perustuu AMD Xilinx Artix-7 -FPGA:han, joka jäljentää alkuperäisen emolevyn logiikan piiritasolla. Mutta mitä enemmän speksejä selaa, sitä selvemmin nousee esiin yksi kysymys: miksi kukaan tarvitsee tätä?

Lue lisää...

LATEST NEWS

  • Valmis algoritmi ihmisten tunnistamiseen tulee anturin mukana
  • Nokia varoittaa: kyberuhkiin reagoiminen ei enää riitä
  • Microchipin uusi piiri toimii älykkäänä virran vahtikoirana
  • Sähkömittareista tuttu radio laajenee uusille alueille
  • Tekoälyrobotteja nopeasti Linuxilla

NEW PRODUCTS

  • Lataa laitteet auringon- tai sisävalosta
  • DigiKeyn uutuus: nyt voit konfiguroida teholähteen vapaasti verkossa
  • PCIe5-tallennusta datakeskuksiin pienellä virralla
  • Kilowatti tehoa irti USB-tikun kokoisesta muuntimesta
  • Älykäs sulake tekee sähköautoista turvallisempia
 
 

Section Tapet