Haptinen palaute tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että kun sormensa vie kosketusnäytöllä vaikkapa liukusäätimen päälle, säätimen tuntee. Tätä ei ole helppo toteuttaa käytännössä eikä käytännöllisesti, mutta ranskalainen Hap2U kuitenkin esitteli Vegasin messuilla maailman ensimmäistä haptisen puhelimen protoa.
Messuilla esillä ollut Hap2Phone olikin yksi innovaatiopalkinnoilla palkituista uutuuksista. Yhtiön mukaan sen tekniikka voidaan integroida mihin tahansa näytöllä varustettuun tuotteeseen. Kiinnostusta on tullut mobiililaitteiden lisäksi autoteollisuudesta ja kodinkoneiden valmistajilta.
Hap2U:n ensimmäisen polven pietsosähköinen kalvo oli 500 mikrometriä paksu. Uuden polven kalvo on vain kahden mikrometrin paksuinen, joten se voidaan integroida mihin tahansa näyttöön.
Sormen liikkeitä Hap2U-näyttö aistii näytössä jo olevien kapasitiivisten anturien avulla. Näytön alle integroidaan aktuaattorit, jotka syöttävät virtaa pietsokalvolle niin, että erilaiset objektit värisevät ja tuntuvat sormen alla.
Haptinen näyttö toimii siten, että kosketusnäyttö lähettää sormen asennon ohjausyksikköön. Erillinen lähtösignaali lähetetään pietsosähköisiin aktuaattoreihin. Aktuaattorit moduloivat sormen alla olevaa kitkaa reaaliajassa tarjoamalla paikallista haptista palautetta.
Toisin kuin koko laitteen liikuttavien inertiaalipohjaisten ratkaisujen toimittama haptinen palaute, Hap2U tarjoaa ratkaisun, joka keskittää energian näyttöpinnan päälle. Tämä ratkaisu perustuu näytön pinnan alla oleviin sähköstaattisiin voimiin, jotka aiheuttavat enemmän tai vähemmän kitkaa ja esittävät siten yksityiskohtaisia aistimuksia.
CES-messuilla Hap2U esitteli protoa, joka on tietenkin vielä kömpelöhkö laite. Laitevalmistajille se tarjoaa kehitysalustaa, jossa kirjastoon sisältyy erilaisia haptisia toimintoja. Alusta on yhteensopiva kaikkien tärkeimpien käyttöjärjestelmien kanssa.
Lasipintojen lisäksi Hap2U-pinta voidaan integroida puuhun, muoviin tai metalliin. Tulevaisuudessa tekniikalla voidaan tuottaa esimerkiksi autonistuimen käsinojaan haptinen ohjausyksikkö.