Kun järjestelmät muuttuvat yhä monimutkaisemmiksi, niiden testaamisesta tulee painajaismaista. Esimerkiksi autonomisten ajoneuvojen testaaminen kattavasti edellyttäisi miljoonia ajokilometrejä, mihin valmistajilla ei ole aikaa.
Avuksi tässä on tullut ns. digitaalinen kaksonen (digital twin). Siinä järjestelmästä luodaan virtuaalinen kaksoiskappale, jota voidaan rasittaa simuloimalla loputtomasti. Nyt Arm ja Siemens ovat ryhtyneet yhteistyöhön toteuttaakseen digitaalisen kaksonen autoille.
CES-messuilla julkistettu yhteistyö yhdistää Arm:n autojen IP-tarjonnan ja ohjelmistot Siemensin PAVE360-ympäristöön. Arm:n IP:n avulla valmistajat voivat PAVE360-ympäristössä esimerkiksi mallintaa antureihin nojaavia ADAS-järjestelmiä ja autojen viihde- ja telematiikkajärjestelmiä.
PAVE360-alustalla voidaan simuloida ajoneuvon digitaalista kaksosta kaikkine ohjelmistopinoineen. Tällöin saadaan esimerkiksi järjestelmien tehonkulutus ja suorituskyky verifioitua, mikä helpottaa järjestelmien suunnittelua ja viemistä tuotantoon.
Suunnittelijan kannalta auto muuttuu järjestelmänä. Nykyisin auton piirit ovat vielä pitkälti useista eri elektroniikkayksiköistä, metrien kaapeloinnista, millisekuntien latensseista ja wattien tehonkulutuksesta koostuva erillisjärjestelmä. Uudessa mallissa auton järjestelmä koostuu muutamista ohjaimista, langattomista yhteyksistä, pikosekuntiluokan viiveistä ja tehonkulutukseltaan mikrowattien luokkaa olevista järjestelmästä.
Auton suunnittelussa voidaan myös päästä eroon lukuisista eri tason komponentti- ja järjestelmätoimittajista. Arm toimittaa työkalut, käyttöjärjestelmät, IP:n ja sovellukset, joilla valmistaja suunnittelee tuotteensa valmiina digitaalisena mallina. Malli simuloidaan, testataan ja validoidaan Siemensin PAVE360-ympäristössä.