Mitä tarkemmin elektroniikalla voidaan valvoa sähköauton akuston jännitettä sekä ajon että latauksen aikana, sitä pidemmälle akulla pääsee ja sitä kauemmin se kestää. Infineonin uusi piiri mittaa jopa 12 kennon jännitettä ± 5,8 millivoltin tarkkuudella. Uuden TLC9012-piirin julkistus oli tarkoitus tehdä PCIM-messuilla Nürnbergissä, mutta nyt asia julkistettiin eilen virtuaalisesti.
Infineonin tehoelektroniikan sovelluskehityksen johtaja Clemens Müller maalasi sähkö-ja hybridiautojen komponenttitoimittajille kovia kasvulukuja.
Ensi vuonna uusi auto saa päästää 95 grammaa hiilidioksidia yhdellä ajokilometrillä. Vuonna 2025 raja putoaa 81 grammaan ja vuonna 2030 enää 59 grammaan. – Tämä onnistuu vain täyssähkö- ja hybridiautoilla, Müller esitti. Tämä pitää tietenkin paikkansa. EU käytännössä tappaa polttomoottoriauton kovilla CO2-rajoituksillaan.
Müllerin mukaan tämä tarkoittaa käytännössä, että noin kolmasosa kaikista autoista vuonna 2030 sisältää suurjänniteakun. - Elektroniikalla saadaan sähköauton akustosta eniten irti, tehokkaimmin ja turvallisimmin ja tähän tarpeeseen uusi TLE9012-piirimme vastaa.
TLE9012-piiri mittaa jopa 12 akkukennon jännitettä tarkkuudella ± 5,8 mV koko lämpötila- ja jännitealueella sekä käyttöiän ajan. Lisäksi se tukee jopa viittä ulkoista lämpötila-anturia, tarjoaa integroidun solujen tasapainotustoiminnon ja käyttää UART-liitäntää datansiirtoon.
Akunhallintajärjestelmät (BMS) varmistavat, että akun kapasiteettia käytetään optimaalisesti, ts. että sähköautossa saavutetaan pisin mahdollinen etäisyys ja että akku ei vanhene ennenaikaisesti. Lisäksi ne määrittävät akun varaustilan ja terveydentilan käytettävissä olevan alueen ja jäljellä olevan käyttöiän arvioimiseksi. TLE9012AQU tarjoaa tarvittavat mittaustiedot ja varmistaa tasapainoisen varaustilan kennojen tasapainotuksen avulla. Tämä estää muun muassa heikointa kennoa määrittämästä akun kokonaiskäyttökapasiteetin.
Häiriösignaalien vaikutuksen minimoimiseksi mittaustuloksiin Infineonin uusi anturi- ja tasapainotuspiiri sisältää ohjelmoitavan kohinasuodattimen. Lisäksi se suorittaa mittauksen kaikissa kennoissa samanaikaisesti siten, että tulokset pysyvät vertailukelpoisina jopa tilapäisten häiriötekijöiden ollessa läsnä. Kompensointialgoritmi integroidulla stressianturilla ja laajennetulla lämpötilan kompensoinnilla varmistaa mittausten pitkän aikavälin vakauden.
Kennon tasapainotus saavutetaan kahdentoista sirulle integroidun tasapainokytkimen avulla - yksi kanavaa kohti. Ne on suunniteltu jopa 150 milliampeerin virroille. Suurempien tasapainovirtojen saavuttamiseksi laite tukee myös ulkoisia kytkimiä. Lisäksi kennojen tasapainotus voidaan ohjelmoida pysähtymään ilman mikro-ohjaimen signaalia määritellyn ajanjakson (jopa 32 tuntia) kuluttua tai kun kenno on saavuttanut määritellyn jännitteen.