Auto kehittyy nyt kovaa vauhtia. Sen käyttövoima on vaihtumassa, mutta vieläkin isompi muutos on se, että autosta tulee ohjelmistoalusta. Iso osa jopa kymmenistä miljoonista koodiriveistä voidaan toteuttaa valmiina pakettina.
Näin uskoo suomalaisenkin kytköksen omaava saksalainen Elektrobit. Se on esitellyt EB xelor -alustan, jota yhtiö kehuu markkinoiden ensimmäiseksi seuraavan polven autoelektroniikan ohjelmistoalustaksi. Alustan ideana on nopeuttaa autojen kehitystä ja leikata suunnittelun kustannuksia jopa 30 prosenttia.
EB xelor tarjoaa autonvalmistajille ja järjestelmätoimittajille turvallisen, vakaan ja helposti päivitettävän ohjelmistopohjan yhdistetyille ja älykkäille ajoneuvoille, mikä antaa heille mahdollisuuden keskittyä erilaisten ominaisuuksien ja toimintojen kehittäminen ajoneuvoihin.
EB xelor tuo yhteen tuotannossa jo todistetut ohjelmistot EB:ltä, avoimen lähdekoodin ja kolmansien osapuolten ohjelmistot sekä työkalut ja palvelut, jotka ovat ehdottoman tärkeitä HPC-ympäristöille, mutta eivät välttämättä erota ajoneuvoa toisesta.
Elektrobitin mukaan tulevaisuuden auton ohjelmistosta noin 60 prosenttia on standardia, johonkin alustaan perustuvaa koodia. Loppu 40 prosenttia tuo sitten mallikohtaiset erot ajoneuvoihin. Tähän kuuluu esimerkiksi auton käyttöliittymä sekä liitännät erilaisiin palveluihin, joista osa on pilvipohjaisia.
Alustan käytännön merkitys on se, että Elektrobit ensimmäisenä valmistajan tuo valmiin ratkaisun auton ohjelmiston kokonaistoteutukseen. Samalla nykyauto, joka perustuu jopa kymmeniin CAN-väylällä yhdistettyihin ECU-yksiköihin, on nopeasti muuttumassa muutaman tehokkaan laskentayksikön järjestelmäksi.