Suomalainen autonomisten ajoneuvojen ohjelmistoja kehittävä Sensible 4 on sopinut yhteistyöstä Panasonic Industryn kanssa. Tavoitteena on kehittää uuden sukupolven kiihtyvyysanturi, joka istuu saumattomasti Sensible 4:n ensi vuonna kaupallisesti tarjolle tulevaan Dawn-ohjelmistoon.
Tarkalla kiihtyvyysanturilla (IMU, Inertial Measurement Unit) on keskeinen rooli robottiautojen ohjelmiston anturifuusiossa, joka yhdistää eri antureiden kuten lidarin, satelliittipaikannuksen ja tarkkojen matkamittarien tuottaman tiedon. Kehittynyttä anturifuusiota voidaan kutsua itseajavien ajoneuvojen ohjelmistolliseksi perustaksi.
Sensible 4:n markkinointijohtaja Fredrik Forssellin mukaan kiihtyvyysanturia käytetään esimerkiksi laserskannatun pistepilven vääristymien korjaamiseen. - Siten se vaikuttaa pääanturin eli lidarin antaman kuvan oikeellisuuteen, hän jatkaa.
- Haluamme ohjelmistomme olevan joustava ja luotettava myös tulevaisuuden antureille, ja olemme innoissamme Panasonic Industryn 6-akselisen IMU-anturin perusteellisesta testauksesta. Olemme ylpeitä voidessamme työskennellä yhden maailman johtavan sensoriteknologiayrityksen kanssa — vain tekemällä yhteistyötä parhaiden toimijoiden kanssa, voimme saavuttaa tarvittavat harppaukset, jotta robottiautot tulevat osaksi jokapäiväistä liikennettä.
Yritysten asiantuntijat aloittavat pian arviointijakson, joka sisältää runsaasti testejä ja analysointia.