Takavuosina puhuttiin SDR-radioista eli softaradioista. Nyt sama terminologia valuu autoihin. Tulevaisuuden autojen ominaisuudet määritellään pääosin ohjelmistoilla. Tämä tarkoittaa, että puolijohteiden rooli autojenvalmistuksessa kasvaa ja samalla kehitys vaatii yhä enemmän autojen järjestelmien siruilta.
Tämä näyttää nousevan isoksi teemaksi ensi viikolla Nürnbergin Embedded World -messuilla. NXP esitteli jo oman ratkaisunsa softapohjaisille autoille, nyt vuorossa on toinen mikro-ohjainvalmistaja Infineon.
Saksalaisyritys on lyöttäytynyt yhteen amerikkalaisen reaaliaikakäyttöjärjestelmiä pitkään kehittäneen Green Hills Softwaren kanssa. Ne ovat julkistaneet yhteisen, integroidun mikro-ohjainpohjaisen alustan turvallisuuden kannalta kriittisille reaaliaikaisille autojärjestelmille.
Alustassa yhdistyvät Green Hillsin turvallisuussertifioitu reaaliaikainen käyttöjärjestelmä µ-velOSity Infineonin uuden sukupolven AURIX TC4x -turvaohjaimiin. Tämä tarjoaa autonvalmistajille ja niiden järjestelmätoimittajille luotettavan, turvallisen ja suojatun prosessointialustan verkko- ja zone- eli vyöhykeohjaimien sekä voimansiirtojen kehittämiseen sähköajoneuvoihin.
Uudet autojen elektroniset ohjausyksiköt (ECU) ovat välttämättömiä SDV-autojen eli ohjelmallisesti määritettyjen ajoneuvojen arkkitehtuurille. Näiden ECU-yksiköiden kehittämiseen tarvitaan uusia mikro-ohjaimia, jotka täyttävät myös turvallisuuden kannalta kriittisten järjestelmien, kuten vyöhykeohjauksen, alustan, tutkan, sähkökäyttöjen ja kohtuuhintaisten tekoälyjärjestelmien vaatimukset.
Infineon vastaa tähän tarpeeseen uudella AURIX TC4x -laiteperheellä, joka täydentää sen TriCore-moniydinarkkitehtuuria lisäämällä ohjainpiirille salauskiihdyttimet. Lisäksi täyttääkseen tiukat turvallisuusvaatimukset Green Hills on siirtänyt turvallisuussertifioidun µ-velOSity RTOS:nsa AURIX TC4x -perheeseen. Laitekehitys onnistuu Green Hillsin MULTI-kehitysympäristössä.
Green Hillsin µ-velOSity on RTOS-käyttöjärjstelmä, joka pyrkii vastaamaan korkeimman toiminnallisen turvallisuuden (ISO 26262 ASIL D) vaatimuksiin. Se perustuu tehokkaaseen ja luotettavaan ytimeen, jolla on minimaalinen jalanjälki ja yksinkertainen API, ja se tarjoaa myös nopean käynnistyksen.
Green Hills ja Infineon esittelevät ratkaisuaan Nürnbergissä Embedded World 2024 -tapahtumassa ensi viikolla.