Sähköautojen nopeasti kasvava kysyntä edellyttää, että litiumin tuotantomääriä kasvatetaan merkittävästi. Mineraalien markkinoita seuraavan Benchmark-tutkimuslaitoksen mukaan louhintamäärät eivät riitä tuottamaan riittävästi litiumia akustoihin edes tänä vuonna.
Jos kaikki tänä vuonna valmistettu litiummetalli käytettäisiin litiummetalliakkuihin, teollisuus voisi tukea kennojen tuotantoa 5-10 gigawattitunnin edestä. Suuri osa litiummetallista ohjataan kuitenkin muille teollisuudenaloille, ja siksi Benchmark ennustaa litiumin tarjonnan jäävän alijäämäiseksi tänä vuonna.
Benchmark arvioi maailmanlaajuisen litiummetallin tuotantokapasiteetin olleen yli 7 500 tonnia vuodessa vuonna 2023. Alle puolet louhitusta litiummetallista oli kuitenkin akkulaatua. Metallin jalostus on varsin tehotonta: peukalosääntönä voidaan pitää sitä, että sadasta kilosta litiumkarbonaattia saadaan viisi kiloa litiummetallia.
Litiummetallin esiaste on litiumkloridi. Jos suoraa litiumkloridia ei ole saatavilla, akkulaatuinen litiumkarbonaatti voidaan muuttaa litiumkloridiksi, vaikka siitä aiheutuu huomattavia pääomakustannuksia.
Kiina tuotti yli 90 prosenttia viime vuoden litiumkapasiteetista. Tämä määräävä asema näyttää jatkuvan, kun maa aikoo kaksinkertaistaa kapasiteettinsa seuraavien kolmen tai viiden vuoden aikana. Litiummetalliakkujen kysynnän odotetaan ylittävän 10 GWh vuoteen 2026 mennessä. ja on epävarmaa, pystyykö Kiinakaan vastaamaan tulevaan kasvuun.
Nykyisille litiumakuille etsitäänkin korvaavia kemioita. Kaiken sähköistyminen ei lopulta voi perustua litiumiin.