Belgialainen Solithor on edistynyt merkittävästi seuraavan sukupolven kiinteän elektrolyytin litium-metalli-akkujen kehityksessä. Uusin akku yltää 384 wattitunnin energiatiheyteen kiloa kohti ja kestää tuhat lataussykliä.
Näillä lukemilla Solithor uskoo, että kiinteä litiumakku voisi vastata myös e-ilmailun ja merenkulun vaatimuksiin. Yhtiön pussimuotoisten kennojen viimeaikaiset testit, jotka on tehty maltillisessa lämpötilassa (25 °C) ja ulkoisella paineella (alle 72 psi/4,9 atm), ovat saavuttaneet 1000 täyttä lataus-purkaussykliä yli 99,2 prosentin coulombisella hyötysuhteella. Testien tulokset ylittivät kaupalliset tavoitteet selvästi.
Solithorin teknologian erottuva piirre on ohut, patentoitu kiinteä elektrolyytti, joka toimii tehokkaasti yhdessä ohuen litiummetallin ja korkean kuormituksen NMC-katodien kanssa. Tämä yhdistelmä mahdollistaa vaikuttavat energiatiheydet, 384 Wh/kg ja 1 026 Wh/l kennotasolla, mikä on erityisen tärkeää ilmailun ja meriliikenteen sähköistymiselle, joka vaatii kevyempiä, turvallisempia ja tehokkaampia akkuja esimerkiksi lentoonlähdön ja laskeutumisen aikana.
Lisäksi Solithorin kiinteäelektrolyyttitekniikka on täysin yhteensopiva nykyisten kaupallisten katodikomponenttien kanssa, joita valmistetaan Li-ion-akkuteollisuudessa. Tämä mahdollistaa tuotteiden nopean teollistamisen hyödyntämällä olemassa olevia Li-ion-akkujen tuotantolinjoja.
Solithor on onnistuneesti valmistanut 3 Ah pussiakkuprototyyppejä, joita parhaillaan testataan sisäisillä suorituskyky- ja turvallisuusprotokollilla. Lyhyen aikavälin suunnitelmana on lähettää nämä prototyypit ulkoiseen validointiin ja testaukseen ilmailu- ja meriteollisuuden yhteistyökumppaneille.