Suomeen kehitetään jo kansallista tekoälyohjelmaa, mutta yritysten ei kannattaisi asian suhteen viivytellä. - Pian kaikissa ohjelmistoissa on tekoälyä. Nopeat syövät hitaat, sanoo Salesforcella alustoista vastaava Patrik Ros.
Esimerkiksi VTT:n mukaan yritysten kannattaa pikkuhiljaa valmistautua tutkimaan tekoälyn suomia mahdollisuuksia. Rosin mukaan ajatus on liian varovainen. - Tekoäly on jo käytettävissä. Muutos tulee tapahtumaan erittäin nopeasti.
Salesforce julkisti keväällä tekoälyä hyödyntävän Einstein Vision -tuotteen, jolla voidaan tuoda kuvantunnistus asiakkuuksienhallintaan rakentaa nopeasti tekoälyä hyödyntäviä sovelluksia. Sen avulla esimerkiksi huoltohenkilöstö kentällä voi käyttää tekoälyä vaikkapa varaosien tunnistamiseen. Riittää kun kännykällä lähettää kuvan tunnistettavasta osasta: pilvessä toimiva tekoäly tekee kaiken tarvittavan.
Tekoälyyn pohjaava kuvantunnistus tietenkin edellyttää, että sovellukselle opetetaan mitä sen pitää tunnistaa. Osasta tai laitteesta pitää toimittaa paljon kuvia. - Sadalla kuvalla järjestelmästä tulee jo aika hyvä, Patrik Ros sanoo.
Myös suomalaisyritykset alkavat nähdä hyötyjä tekoälyn käyttämisestä. Siitä kertoo esimerkiksi tuore sopimus Koneen kanssa, jonka myötä Kone siirtyy kenttähuollossa Salesforcen käyttöön. Kone on toki käyttänyt Salesforcen järjestelmiä asiakashallinnassa jo vuodesta 2006 lähtien.
Patrik Rosin mukaan Salesforcen vetonaulana on ennen kaikkea se, että tekoälyn hyödyntäminen tehdään asiakkaalle mahdollisimman helpoksi. - Ei tarvitse olla data-analyytikko hyödyntääkseen tekoälyä.
Rosin mukaan kehitys on vasta alkuvaiheessa. Järjestelmä osaa jo nyt ennakoida kaupan todennäköisyyttä, mutta Salesforcen sisällä testataan ominaisuutta, joka huomioi koko myyntiputken ja ennustaa siitä myyntitulosta. Pian tekoäly voi myös kertoa, millä todennäköisyydellä asiakas jättää laskunsa maksamatta. - Tämä tulee poistamaan arvuuttelun ja politikoinnin päätöksenteosta, Ros uskoo.
Tällä kaikella on valtava vaikutus jokapäiväiseen elämäämme. Samalla se on iso mahdollisuus suomalaisyrityksille. - Tekoälyyn liittyvä tutkimus Suomessa erittäin korkealla tasolla, samoin ymmärrys tekoälystä. Vanhoissa yrityksissä, joissa it-osasto nähdään vain kustannuksena, tämä voi muodostua ongelmaksi ja tässä monelle startupille avautuu mahdollisuus kaapata markkinoita.
Suomessa on tällä hetkellä käynnissä valtava IoT-buumi, kun yritykset alkavat kerätä valtavat määrät dataa erilaisissa anturiverkoissa. Monikaan yritys ei vielä tiedä, mitä tällä datalla pitäisi tehdä. Siinä kehityksessä tekoäly on luonteva seuraava askel. Tekoäly nostaa datasta esiin bisneksen ja päätöksenteon kannalta relevanttia tietoa.