Kaupoista voi ostaa pian esimerkiksi digitaalista olutta, joka osaa kertoa itsestään ja valmistusvaiheistaan kuluttajalle älykoodiensa ja niiden sisältämien sensorien avulla. Teknologian tutkimuskeskus VTT ja vaasalainen UpCode tuovat sensorit ja toiminnalliset painovärit ensimmäisiin suomalaisiin kuluttajatuotteisiin lisäinfon, tuoteturvallisuuden ja viihteen muodossa vielä tämän vuoden aikana.
Kuluttajatuotteiden jäljitettävyys ja viihteelliset ratkaisut ovat kohta arkipäiväämme erityisesti elintarvikepakkauksissa ja kodinkoneissa. - Olutpullon etikettiin liitetty älysensori esimerkiksi tietää, onko tuote nautittavaksi sopivaa, kuka oluen on valmistanut ja millaisissa olosuhteissa, kertoo projektipäällikkö Liisa Hakola VTT:ltä.
Hanke on osa eurooppalaista vuoden 2018 lopussa päättyvää TagItSmart-projektia, jossa VTT on kehittänyt toiminnallisia eli funktionaalisia painovärejä tuotteiden muuttuviin älykoodeihin.
Suomesta hankkeessa on mukana myös Upcode, jonka yksilöimät 2D-koodit on nyt liitetty vaasalaisen pienpanimo Bock’sin etiketteihin. Olutpullot ovat ensimmäinen lisäinfoa ja viihdettä tarjoava tuote, josta kartoitetaan nyt suomalaiskuluttajien mielipiteitä tuomalla tuotteita ensivaiheessa myyntiin vaasalaiseen lähikauppaan ja selvittämällä heidän näkemyksiään myös sähköisen keskustelufoorumin avulla.
Tulevaisuuden kuluttajatuotteita esitellään tänään Vaasassa, jossa olutpullojen lisäksi voi tutustua myös muihin esineiden internetiä ja älysensoreita käyttäviin demoihin, kuten tuotteen tuoreudesta ja aitoudesta kertovaan sovellukseen ja kodinkoneisiin tulevaan koodi-sensori -yhdistelmään, joka opastaa laitteen korjaajaa.