Suomalainen ohjelmistoyhtiö Symbio perustaa tytäryhtiön Saksaan palvelemaan huomattavan nopeasti kasvavia asiakkuuksia, esimerkiksi suuria saksalaisia autovalmistajia. Yhtiötä houkuttelee erityisesti robottiautojen äly, johon se haluaa kehittää ratkaisuja suurille saksalaisille automerkeille.
Symbio kehittää autoteollisuudelle ohjelmistoja kolmella alueella: itseohjautuvia autoja ja kuljettaja-avusteisia ratkaisuja, älypuhelinintegraatioita auton medialaitteisiin sekä uusia digitaalisia palveluita. Jälkimmäisestä esimerkki on Volvo Concierge-palvelu, joka lähettää auton tankkaukseen automaattisesti tai joka tilaa Amazonista paketin suoraan autoon GPS-tiedon ja ovien automaattisen avaamisen ansiosta.
- Se, että pääsemme saksalaisen autoteollisuuden sisäpiiriin on suuri uutinen meille ja suomalaiselle ohjelmistoalalle ylipäätään. Saksassa meille avautuvat monikymmenkertaiset markkinat Suomeen verrattuna. Kuluvana syksynä teemme suunnitelman, jossa arvioimme myös laajentumismahdollisuuksia muihin Euroopan maihin, kertoo Symbion Euroopan toimitusjohtaja Arto Kuusinen.
Kuusisen mukaan autoteollisuuden arvoketju on suuressa murroksessa: palveluiden osuus tulee lisääntymään ja Googlen ja Applen kaltaisten palvelutoimijoiden rooli vahvistuu. - Ohjelmistojen merkitys autoissa kasvaa ja se avaa mahdollisuuksia kaltaisillemme uusille pelureille, Kuusinen uskoo.
Yhtiön tavoitteena on palkata Saksaan noin 50 työntekijää vuoden 2018 aikana. Suomalaiset työntekijät käynnistävät toiminnan, mutta myös paikallista työvoimaa tullaan rekrytoimaan nopeasti. Symbion tavoitteena on toimia digitaalisen muutoksen veturina kansainvälisessä autoteollisuudessa.
Symbion roolina on jatkossa esimerkiksi varmistaa, että uudet teknologiat integroidaan autoihin turvallisesti. Tämä on olennainen kysymys esimerkiksi itseohjautuvan auton laadunvarmistuksessa.
- Parhaat innovaatiot syntyvät siten, että teknologiaosaaminen yhdistetään asiakas- ja toimialaymmärryksen kanssa. Meidän erityinen vahvuutemme ohjelmistokehittäjänä on laiteläheinen ohjelmointi, joka määrittää kuinka tehokkaasti ohjelmistot hyödyntävät laitteen rajallisia resursseja kuten akkua ja muistia, Kuusinen toteaa.
Nykyautot ovat jo nyt varsin dataohjattuja laitteita. Dataa kerätään autonomisen ohjauksen tueksi, helpottamaan ajamista sekä ehkäisemään onnettomuuksia. Jatkossa datan hyödyntäminen menee vielä huomattavasti pidemmälle.
- Uudet teknologiat mahdollistavat tulevaisuudessa myös autojen ohjelmistojen päivittämisen verkon yli, mikä muuttaa esimerkiksi huoltopalveluiden ansaintalogiikkaa. Lisäksi teknologian ja tekoälyn avulla itseohjautuvat autot tulevat olemaan arkipäivää, kunhan lainsäädäntö saadaan muutettua, Arto Kuusinen sanoo.