Robottiauto vaatii erittäin tarkkaa paikannusta. Käytännössä pelkän satelliittivastaanottimen kanssa ei päästä vaadittuun tarkkuuteen, vaan se vaatii mobiiliyhteyden kautta tulevaa korjausdataa. Se taas on mahdollista jo ensi vuonna, kertoo sveitsiläisen u-Bloxin paikannustuotteiden strategioista vastaava Thomas Nigg.
Jo nyt on mahdollista paikantaa laitteita sentin tarkkuudella, mutta se edellyttää kalliita vastaanottimia, jotka eivät ole käytännöllisiä massamarkkinoiden kannalta. Thomas Niggin mukaan senttimetripaikannuksesta tulee kuluttajalaitteissakin tavallista vuoteen 2025 mennessä.
Paikkatietoa on aina parannettu poistamalla signaalista virhelähteitä. Tällaisia ovat satelliitin kiertoradan virhe, satelliitin kellosignaalin virhe sekä ionosfäärin ja troposfäärin aiheuttamat vääristymät. Jotta päästään senttitarkkuuteen – puhutaan HPG-tekniikasta, high precision GNSS – pitää vielä korjata signaalipoluista johtuva virhe vastaanottimessa.
HPG-vastaanottimet käyttävät signaalia usealta taajuudelta – käytännössä kahdelta – tulevaa signaalia, jota käsittelemällä päästään senttiluokan tarkkuuteen. Tämä voidaan tehdä OSR-tekniikalla (observation space representation) jossa korjattu signaali lähetetään maa-asemasta päätelaitteeseen tai esimerkiksi ajoneuvoon.
Robottiautoissa ainoa vaihtoehto on kuitenkin SSR-tekniikka (state space representation), jossa käytetään kaksitaajuusvastaanotinta. Siinä mobiiliyhteydellä tuodaan laitteeseen korjaussignaali, joka perustuu 20-30 kilometrin etäisyydellä sijaitsevien maa-asemien tuottamaan laskentaan. Tämä korjaa satelliittista tulevaa paikkatietoa.
Korjausdatan tuottaa elokuussa perustettu Sapcorda, jonka tuottama data tulee olemaan kaikkien laite- ja vastaanotinvalmistajien käytössä vuosimaksua vastaan. Vastaanottimen täytyy tietysti olla kaksitaajuinen, ja Thomas Niggin mukaan u-Bloxilta tällainen on tulossa ensi vuoden puolella.
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että tulevien robottiautojen sijainti voidaan paikantaa kymmenien senttien tarkkuudella. Nykyisillä yksitaajuusvastaanottimilla paikkatieto heittelee 5 metrin säteellä, mikä ei robottiautoille riitä. Testeissä HPG-tekniikalla on päästy kymmenien senttien tarkkuuteen kaupunkioloissa, Thomas Nigg kertoo.