Suomi on muiden Pohjoismaiden ohella jäämässä pahasti jälkeen muuta maailmaa digitalisaatiokehityksestä. Strategioiden ja visioiden tasolla pohjoismaisissa yrityksissä pärjätään edelleen hyvin, mutta toimeenpanon ja aikaansaannosten kohdalla tilastot ovat synkkiä.
Tiedot käyvät ilmi tänään Suomessa julkaistavasta The Boston Consulting Groupinkansainvälisestä raportista, jota varten on haastateltu 1300 yritysjohtajaa Pohjois-Amerikasta ja Euroopasta. - Ruusuinen kuva Suomen ja Pohjoismaiden digiosaamisesta on haalistumassa. Yrityksien kilpailukyky ja esimerkiksi mahdollisuudet kasvaa kansainvälisesti ovat uhattuina, jos strategiat ja visiot eivät käänny myös tuloksiksi, sanoo BCG:n Pohjoismaiden digiliiketoiminnasta vastaava osakas Santeri Kirvelä.
Raportin mukaan yritysten digitalisaatiokehitystä jarruttaa esimerkiksi riskejä karttava yrityskulttuuri, jossa tehokkuutta haetaan kulukuurien kautta ja innovaatioissa keskitytään asteittaiseen, pienin askelin tapahtuvaan kehitykseen. - Suuressa suomalaisyrityksessä saattaa olla yli sata hajanaista digiprojektia meneillään, kun parempaan lopputulokseen pääsisi valitsemalla rohkeasti pari aihekokonaisuutta, joihin panostetaan kunnolla, Kirvelä summaa.
Suomella ja muilla Pohjoismailla on kaikki edellytykset olla digitalisaation edelläkävijöitä maailmassa, Valttejamme ovat muun muassa vahvat perinteet digiosaamisessa, mobiilia ahkerasti käyttävät kuluttajat, korkeatasoiset koulujärjestelmät ja vakavaraiset yritykset.
Raportin mukaan ne yritykset, jotka digitalisoivat nykyistä liiketoimintaansa ja kehittelevät uutta menestyksekkäästi, päihittävät kilpailijansa keskimäärin 18 prosentilla myyntikatteita verrattaessa. Ero syntyy sekä kustannustehokkuuden että kasvun kautta.
Raportti suosittelee yrityksille kolmen kohdan ohjelmaa: isommin, rohkeammin ja nopeammin.
- Ensiksikin yritysten tulee asettaa kunnianhimoisempia tavoitteita ja ottaa enemmän riskejä. Toisekseen on etsittävä rohkeammin uusia liiketoimintamalleja sen sijaan, että panostetaan ainoastaan vanhan ylläpitämiseen. Kolmanneksi on saatava tuloksia nopeammin. Tähän vaikuttavat esimerkiksi työtavat, oikeiden osaajien rekrytoinnit ja mittarit, joilla digiprojektien menestystä mitataan, Kirvelä sanoo.