Sveitsiläinen u-blox esitteli Nürnbergin Embedded World -messuilla markkinoiden ensimmäisen monitaajuusvastaanottimen paikannussovelluksiin, joissa tavoitellaan senttimetritason paikannusta. STMicroelectronics nokittaa heti perään ensimmäisellä autoihin tarkoitetulla, ISO 26262 -sertifioidulla monitaajuuspiirillä.
ST:n uutuus on nimeltään Teseo V, u-blox kutsuu alustaansa nimellä F9. Molemmat vastaanottavat signaalia kaikista eri satelliittijärjestelmistä kolmella taajuusalueella (L1, L2 ja L5).
Jo näillä kahdella ominaisuudella paikannuslaitteissa päästään nykyisestä muutaman metrin tasosta alle metrin tasolle. Aunomisille robottiautoille tämä ei vielä riitä, joten paikannusdataa pitää korjata erilaisia algoritmein. Sekä u-bloxin että ST:n tulevat vastaanottimet tekevät näin, vaikkakin hieman eri menetelmin.
Ajoneuvoissa molemmat vastaanottimet hyödyntävät liikeanturien tuottamaa dataa paikannuksen tarkentamiseen. Lisäksi molemmat käyttävät mobiiliverkon kautta tulevaa dataa lisätarkennukseen. Erona on se, että u-blox käyttää perustamansa Sapcordan dataa. ST ei ole ainakaan vielä liittynyt Sapcordan lisenssiasiakkaisiin.
Kumpi sitten on ensimmäinen? U-blox julkisti alustansa ensin. Toisaalta ST kertoi Teseo V -piirien olevan ensimmäiset, joissa on sisäänrakennettu ASIL-tyyppinen tarkistus ajoneuvojen kriittisiä turvavaatimuksia varten. Ehkä pitää julistaa tasapeli. ST:n mukaan sen piirit tulevat autoissa markkinoille vuoden 2020 aikana.
Terminologisiakin eroja yrityksillä on. U-blox puhuu tehopaikannuksesta (high performance positioning), ST tarkkapaikannuksesta (precise positioning). Tavoite on molemmilla sama: viedä nykyisten paikantimien muutaman metrin tarkkuus alle metriin ja algoritmikorjauksilla kymmeniin sentteihin ja jopa senttimetritasolle.