Yhdysvaltain maanteiden turvallisuutta valvova viranomainen NTSB (National Transportation Safety Board) on julkistanut alustavan raporttinsa Über-robottiauton kuolemaan johtaneesta kolarista Arizonan Tempessä. Tutkimusten mukaan auton alle jäänyt nainen ylitti moottoritietä pimeässä, oli pukeutunut tummiin vaatteisiin ja hänen verestään löytyi jäämiä metamfetamiinista ja marihuanasta.
Tutkimusten mukaan polkupyörää taluttanut nainen ei katsonut Über-Volvoon ennen kuin juuri ennen törmäystä. NTSB:n mukaan testiajoneuvo oli varustettu etu- ja takakameroilla, tutkilla, LiDareilla, navigointiantureilla sekä prosessointi ja tallennusyksiköllä. Lisäksi autossa oli monia Volvon normaaleja turvaratkaisuja kuten törmäyksenestojärjestelmä. Volvon omat toiminnot otetaan testiautossa pois käytöstä vain, kun auto siirtyy tietokoneen hallintaan.
Raportin mukaan autoa ohjanneen järjestelmän data paljastaa, että auton tutka ja LiDar-järjestelmät havaitsivat naisen kuusi sekuntia ennen törmäystä, kun Volvo liikkui 43 mailin tuntinopeudella (69 km/h). Järjestelmä luokitteli naisen tunnistamattomaksi ajoneuvoksi ja sen jälkeen polkupyöräksi, jolla oli useita oletettuja kulkureittejä.
1,3 sekuntia ennen törmäystä Über-Volvon järjestelmä määritteli, että törmäyksen välttämiseksi vaaditaan hätäjarrutus. Überin mukaan hätäjarrutus ei ole mahdollista, kun auto on tietokoneen ohjauksessa, koska tällä halutaan estää epäloogisia ajoliikkeitä. Tarkoitus on, että auton kuljettaja puuttuu tällöin peliin ja toimii tilanteen edellyttämällä tavalla. Järjestelmää ei ole suunniteltu varoittamaan kuljettajaa.
Datan perusteella autossa mukana ollut operaattori tarttui rattiin ja ryhtyi jarruttamaan alle sekunnin päässä törmäyksestä. Naisoperaattori sanoi, ettei hänen mukaan olleet kaksi älypuhelinta olleet käytössä tapauksen sattuessa. Kaikki robottiajojärjestelmät toimivat tilanteessa normaalisti, eikä järjestelmä antanut ulos mitään vikadiagnostiikkaa.
Koska Volvo ei saanut hätäjarruttaa itse, se törmäsi naiseen 39 mailin tuntinopeudella (lähes 63 km/h) kohtalokkain seurauksin.
NTSB:n alustava raportti ei ota mitään kantaa kolarin syyllisyyskysymyksiin.