Merenkulun saralla tehtiin tänään merkittävä kokeilu, kun autonomisesti ohjailtu lautta-alus kulki Paraisten ja Nauvon välillä. Suomi kuuluu merenkulun automaatiokehityksen kärkijoukkoihin. Kokeilun suorittivat Rolls-Royce ja valtio-omisteinen Suomen Lauttaliikenne -konserni Finferries.
- Trafi on seurannut hankkeen suunnittelua ja toteutusjärjestelyjä. Haluammekin mahdollistaa omalta osaltamme merenkulun autonomiakehitystä ja varmistaa, että sekä autonomiset että etäohjaillut matkaosuudet suoritetaan turvallisesti ja säädösten mukaisesti, sanoo osastopäällikkö Juha-Matti Korsi.
Käytännön kokeilut ovat tärkeitä askelia merenkulun digitalisaation ja automaation lisäämisessä. Suomi tekee aktiivisesti työtä kansainvälisessä merenkulkujärjestö IMOssa sekä EU:ssa merenkulun kansainvälisten säädösten ajanmukaistamiseksi.
- Tavoitteenamme on digitalisaation, automaation, uuden teknologian käytön edistäminen ja merenkulun turvallisuuden varmistaminen. Säädösten kehitystyössä tarvitsemme konkreettisia onnistuneita kokeiluja, joilla voimme osoittaa uusien käytäntöjen toimivuuden ja turvallisuuden, sanoo Trafin merenkulkujohtaja Tuomas Routa.
Vuonna 2016 Suomessa perustettiin One Sea -ekosysteemi, jossa alojensa kansainväliset johtajat pyrkivät yhdessä saavuttamaan autonomista liikennettä koskevan tavoitteensa. Autonomisen meriliikenteen One Sea ‑ekosysteemin perustajajäsenet ovat ABB, Cargotec (MacGregor ja Kalmar), Ericsson, Meyer Turku, Rolls-Royce, Tieto ja Wärtsilä.
Osapuolten yhteisenä visiona on mahdollistaa täysin etäohjattavien alusten käyttö Itämerellä vuoden 2020 aikana ja autonominen kaupallinen meriliikenne vuoteen 2025 mennessä.