Monissa maissa yritetään siirtyä sähköautoiluun myös juridisin keinoin, mutta totuus on edelleen se, etteivät nykyisten sähköautojen akustojen kapasiteetit riitä. Apua on tulossa litium-ilma-akusta. Amerikkalaistutkijoiden kehittämä akku mahdollistaa jo 500 mailin eli 800 kilometrin ajomatkan yhdellä latauksella.
Illinoisin yliopiston tutkijat ovat kehittäneet pidemmälle litium-ilma-akkua. Siihen voidaan varastoida 10 kertaa enemmän energiaa kuin nykyisiin litiumioniakkuihin. Lisäksi litium-ilma-akku on merkittävästi kevyempi.
Mikäli litium-ilma-akun katalyytti saataisiin tehtyä kaksiulotteisista eli kalvomateriaaleista, akuista saataisiin vielä tehokkaampia ja suurikapasiteettisimpia. Tehokkaamman katalyytin avulla akun kemiallinen reaktio nopeutuu ja materiaalista riippuen se voi parantaa akun suorituskykyä huomattavastikin.
Professori Amin Salehi-Khojinin johdolla tutkimustiimi kehitti useita syntesoituja 2D-kalvomateriaaleja, joiden avulla litium-ilma-akun kapasiteetti onnistuttiin nostamaan 10 kertaa LiIon-akkua suuremmaksi. Löydöksistä on kerrottu Advanced Materials -lehdessä.
Syntesoidut kalvot olivat ns. siirtymämetallien dikalkogeeneja (TMDC, transition metal dichalcogenides). Nämä materiaalit johtavat sähköä erittäin hyvin ja elektronit siirtyvät niissä hyvin nopeasti. Tämän ansiosta varausten kuljettaminen onnistuu akussa hyvin nopeasti.
Verrattuna kulta- tai platinakatalyytteihin TMDC-katalyyttikalvojen reaktionopeus oli selvästi suurempi. Litium-ilma-akussa TMDC-katalyytti nopeuttaa sekä lataus- että purkureaktiota.