Sähköautojen lataustekniikan kehitys harppoo nyt eteenpäin nopeaa vauhtia. Energiantuottajat ovat jo alkaneet rakentaa pikalatausasemien verkostoja, joissa 30 minuutin latauksella saadaan akustoa ladattua 150 kilowatin teholla. Myöhemmin tänä vuonna markkinoille alkaa tulla erittäin nopeita pikalatausasemia, joissa akustoon syötetään 350 watin teholla virtaa, jolloin alle 10 minuutin latauksella voidaan pärjätä kaupunkioloissa.
Pikalatausasemat ja erittäin nopeat latausasemat syöttävät tasavirtaa (DC), sillä ne kytketään suoraan ajoneuvon akkuun. Huhtikuussa 2019 voimaan astuvat uudet säännökset edellyttävät energiantoimittajilta, että nämä veloittavat vain ajoneuvoon päätyvästä energiasta. Tänä päivänä on vain muutamia sertifioituja AC-energiamittareita, jotka mahdollistavat laskutuksen loppukäyttäjältä.
Sveitsiläinen LEM suosittelee DC-ratkaisuksi kiskoliikenteessä jo hyväksi havaittuja sovellusta, jota kutsutaan nimellä EM4TII ja joka on jo läpäissyt menestyksellisesti kaikki tarvittavat testit. Ratkaisulle on myös myönnetty tyyppihyväksyntään liittyvä EM4TII-sertifikaatti, jonka myöntää PTB eli Physikalisch-Technische Bundesanstalt.
Jatkuvasti kasvava akkukapasiteetti on edesauttanut EV-markkinoiden kasvua, mutta käyttökelpoisimmat sovellukset sähköautoille ovat edelleen lyhyemmissä kaupunkien sisäisissä matkoissa. Jotta sähköautoista tulisi ensisijainen vaihtoehto, jota halutaan ja voidaan käyttää monipuolisemmin kuljetukseen, on rakennettava laaja verkosto pikalatausasemia. Niiden turvin käyttäjät voivat ajaa pitempiä matkoja ilman pelkoa matka-ajan kasvamisesta kohtuuttomasti lataukseen kuluvan ajan takia.
LEM kertoo lisäksi julkistavansa uuden Direct Current Meter -ratkaisun, joka on aiempaa EM4TII-versiota huomattavasti kompaktimpi. Tämä uusi mittari tulee olemaan yhtä tarkka ja yleiskäyttöinen latausaseman topologiasta (jopa 600 kW saakka) riippumatta.