Varsinais-Suomessa on kartoitettu yritysten näkemyksiä tekoälystä. Kyselyn perusteella 60 prosenttia yrityksistä on kiinnostunut aiheesta, mutta toisaalta lähes puolet yrityksistä ei vielä tiedä miten tekoälyä voisi omassa liiketoiminnassaan hyödyntää.
Tekoälyn eli AI:n (Artificial Intelligence) hyödyntäminen liiketoiminnassa on monessa varsinaissuomalaisessa yrityksissä vielä alkuvaiheessa. Turun seudun yrityksille suunnattuun kyselyyn vastanneista yrityksistä 78 prosenttia ilmoitti, ettei sen organisaatiosta löydy tekoälyosaamista. Lähes puolet vastanneista ei myöskään tiedä, miten voisi hyödyntää tekoälyä toiminnassaan.
Kyselyyn vastanneen 201 yrityksen joukosta noin viidennes ilmoitti omaavansa AI-osaamista. Vastaavasti tekoälyn hyödyntämismahdollisuudet koki vieraaksi 45 prosenttia vastaajista.
- Tulosten perusteella yritykset ovat jaettavissa kolmeen segmenttiin. Ekspertit ovat eturintaman yrityksiä, jotka käyttävät ja kehittävät tekoälyä päivittäisessä työssään. Piloteiksi luokiteltavat yritykset ovat kiinnostuneita ja myös kykeneviä käynnistämään tekoälykokeiluja. Kolmannen ryhmän muodostavat prospektit, jotka eivät vielä ole tiedostaneet miten voisivat tekoälyä hyödyntää, kertoo Varsinais-Suomen tekoälyverkostosta Turku Science Park Oy:ssä vastaava Michael Lindholm.
Lindholmin mukaan tuloksista nousee vahvasti esiin tarve esimerkiksi 3–6 kuukauden pituisten kokeilujen toteuttamiseen.
- Yritykset kaipaavat selvästi lisää ymmärrystä tekoälyn tarjoamista konkreettisista mahdollisuuksista. Tarvitaan lisää käytännön esimerkkejä ja koulutusta, jotka avaavat tien yritysten toivomusten mukaisesti yhteisille kokeiluille. Näyttää siltä, että yritykset eivät koe tässä kilpailuasetelmaa, vaan jopa kansainvälinen yhteistyö piloteissa koetaan toivottavana. Kokeilusyklien on kuitenkin oltava nopeita, jotta kilpailijat eivät juokse ohi.
Lindholm muistuttaa, että tekoälyn hyödyntäminen ei juurikaan riipu yrityksen toimialasta. Globaalit selvitykset osoittavat, että se on jakautunut hyvin monipuolisesti eri aloille. Monessa tapauksessa kyse on myös yrityksen omasta datasta, jota kannattaa kerätä ja hyödyntää systemaattisesti.