Autoalan amerikkalaisen standardointijärjestö SAE:n mukaan ajoneuvojen autonomisuutta voidaan määritellä 5-portaisella asteikolla. Todellinen, itsekseen ajava robottiauto on SAE-luokituksessa taso 5. Englantilaisarvion mukaan sellaisia joudutaan odottamaan pitkälle 2030-luvun puolella.
Robottiauto on erittäin hankala sulautettu järjestelmä. Tämä kävi ilmi esimerkiksi Tencent Keen -laboratorion testissä, jossa Teslan autopilotti saatiin harhautumaan vastaantulevalle kaistalle pelkkien tiessä olleiden tarrojen avulla.
Englantilaisen autoalan SMMT-järjestön (Society of Motor Manufacturers and Traders) mukaan tekniikan kehityksen nykyinen nopeus ja robottiautoille asettuvat vaatimukset merkitsevät, ettei ensimmäisiä todellisia robottiautoja nähdä ennen vuotta 2035.
Tärkein yksittäinen syy tälle on se, että robottiautojen täytyy kyetä ratkaisemaan kaikki mahdolliset epätyypillisetkin tilanteet kaikissa mahdollisissa ajo-olosuhteissa.
Tämä kehitystyö on äärettömän kallista. Analyytikoiden arvion mukaan pelkästään vuosina 2018-2030 SAE-tasojen 3 ja 4 automaatiotoimintojen kehittäminen maksaa globaalisti jopa 230 miljardia dollaria.
SAE-järjestö määritteli jo vuonna 2014 luokituksen, jolla erilaisia automaatiojärjestelmiä voitiin luokitella. 5-taso merkitsee täydellistä itsenäistä ajoneuvoa. SAE:n määritelmässä 3-taso tarkoittaa sitä, että kuljettaja voi irrottaa katseensa ajamisesta ja tiestä, ja esimerkiksi katsella elokuvaa. Ajoneuvo pystyy 3-tasolla käsittelemään tilanteista, jotka vaativat välitöntä puuttumista, kuten hätäjarrutuksia. Tämän hetken edistyneimmät ajoneuvot voidaan luokitella 3-luokkaan.