Virtuaalitodellisuus etenee nyt kovaa vauhtia, joten tekniikkaa tuodaan uusille sovellusalueille. Yksi ilmeisistä VR-alueista on oppiminen ja kouluttaminen. Suomalaisen Glue Collaporationin kehittämää alustaa ollaan nyt tuomassa yritysten ja opinahjojen käyttöön yhdessä Sovelton ja Telian kanssa.
Gluen alustalla osallistujat sukeltavat koulutusta varten rakennettuun virtuaaliseen ympäristöön. VR-teknologian avulla järjestettävät etäkoulutukset ja -kokoukset vähentävät matkustuskuluja, säästävät työntekijöiden aikaa sekä pienentävät matkustamisen ilmastovaikutuksia. Useissa tutkimuksissa on todettu, että virtuaalikoulutuksilla saadaan perinteisiä keinoja parempia oppimistuloksia.
Kolme vahvaa toimijaa ovat nyt ensimmäistä kertaa yhdistäneet voimavaransa ja tuovat markkinoille yhdessä kokonaan uudenlaisen koulutuskokemuksen, joka ei vaadi osallistujilta kalliita laiteinvestointeja. Tässä hankkeessa Sovelto, Telia ja Glue ovat toteuttaneet uudenlaisen ratkaisun oppimistarpeisiin. Ratkaisun avulla toimitaan yhteisessä, virtuaalisessa työtilassa, jossa vuorovaikutteinen yhteistyö ja oppiminen ovat mahdollisia osallistujien fyysisestä sijainnista riippumatta.
Glue-alusta on VR-lasiriippumaton. Demossa käytössä oli HTC:N Vive-lasit, mutta esimerkiksi uudet, selvästi paremmalla tarkkuudella toimivat Oculus Quest -lasit toimivat samaan tapaan. Glue-virtuaalimaailmassa osallistujat ovat paikalla avatar-hahmoina ja äänimaailma on täysin spatiaalinen, joten lähellä olevat äänet erottuvat taustasta ja samassa tilassa voikin käydä useita keskusteluja luonnollisen tilan tapaan. Osallistujat siis kokevat aidon läsnäolon tunteen ja voivat työstää yhteisiä asioita virtuaalitilassa - aivan kuin he olisivat fyysisesti läsnä.
Gluen toimitusjohtaja Jussi Havu kertoi, että alustaa on kehitetty kahden vuoden ajan. Koodaajia Gluessa on kolmekymmentä. – Virtuaaliseen tilaamme voidaan liittyä niin VR-laseilla, tietokoneilla kuin mobiililaitteillakin. Glue tuo kaikki samaan tilaa ja kaikkien käyttöön samat digitaaliset työkalut.
Glue-alustan iso valttikortti on se, ettei se edellytä kalliita laiteinvestointeja. Ympäristöä myydään Telian kautta palveluna, johon sisältyy VR-lasit käyttöön yhdeksi vuodeksi.
Alusta on laiteriippumaton. Käyttäjän ja hänen käsiensä liikkeitä seurataan kahdella majakalla, mutta esimerkiksi uusissa Oculus Quest -laseissa lasit itse suoriutuvat trackaamisesta. Lasien laskentateho riittää lisäksi virtuaalimallien pyörittämisen, joten vain osallistujien avatarien liike ja toiminnot täytyy siirtää verkon yli. Tämä ei vaadi kovin ihmeellistä kaistaa.
Useissa tutkimuksissa on todettu virtuaalisuuden parantavan oppimistuloksia. Marylandin yliopiston julkaisemassa tutkimuksessa nähtiin virtuaalitilassa opiskelleilla 9 prosenttia paremmat tulokset asian muistamisesta ja lisäksi he tekivät käytännössä 41 prosenttia vähemmän virheitä verrokkiryhmään verrattuna.