Helsingissä on jo pidemmän aikaa testattu autonomisia busseja. Metropolia Ammattikorkeakoulun älykkään liikkumisen hankkeet ovat tuoneet Helsingin katukuvaan robottibussilinjat Kalasatamaan ja Vuosaaren Aurinkolahteen. Pian niissä siirrytään uuteen vaiheeseen.
Täysin kuskiton robottibussi ei vielä ole todellisuutta. Nyt käynnissä olevissa kokeiluissa sisällä on yhä ihminen varmistamassa, että kaikki sujuu turvallisesti. Mikäli operaattori halutaan pois kyydistä, tulisi busseja kyetä valvomaan etäältä tehokkaasti, hieman lennonvarmistuksen tapaan. Vuosaaressa kyselyyn osallistuneista matkustajista kolmannes olisi valmis jo nyt käyttämään bussia ilman operaattoria.
Operoinnin siirtäminen etävalvomoihin, joissa yksi ihminen ohjaa kerralla useamman ajoneuvon laivuetta, vaatii teknologialta vielä hieman kehittymistä. Tavoitteena on, että ensimmäiset kuskittomat robottibussit ajavat Helsingissä keväällä 2020, jolloin FABULOS-hankkeen pilotit alkavat Pasilan lisäksi viidessä eurooppalaisessa kaupungissa.
EU-rahoitteisen FABULOS-hankkeen ilmoille heittämä haaste perustuu aiempien robottibussikokeiluiden tuottamaan tietoon ja osaamiseen, sekä teknologioiden nykytilaan.
- FABULOS-hankkeen lopputulemana ei siis ole tarkoitus olla vain sarja pilotteja eurooppalaisissa partnerikaupungeissa, vaan eräänlainen avaimet käteen -tuotteen esiaste, jonka kaupungit voisivat halutessaan liittää osaksi joukkoliikenneverkostoaan, kertoo Metropolia Ammattikorkeakoulun älykkään liikkumisen innovaatiokeskittymän johtaja Oscar Nissin.