SHIFT ry järjesti viime viikolla Turussa yritystapahtuman, jossa ruodittiin tekoälyn nostattamaa hypeä. Perjantain päätöskeskustelussa Pentarionin Oliver Molander muistutti, että ollakseen hyödyksi yritysten operatiivisessa toiminnassa tekoälyn on kyettävä ratkaisemaan todellisen maailman ongelmia.
- Monet yritykset, jotka ovat huumaantuneet tekoälyhypestä, eivät onnistu hyödyntämään tutkimusympäristössä luotuja innovaatioita käytännössä. Tekoälyn pitää olla riittävän edullista ja helppokäyttöistä, sillä teknisiä asiantuntijoita ei riitä läheskään kaikkiin yrityksiin, Molander sanoi.
SHIFT Business Festivalin ohjelma huipentui perjantaina lavaohjelmassa, jossa kuultiin syväoppimisen isäksi tituleerattua Yoshua Bengiota videoyhteyden välityksellä. Bengion mukaan tekoälyn koko potentiaalin valjastamiseksi on vielä ratkaistava käyttöönottoon liittyviä haasteita.
- Suurimmat hidasteet ovat henkilökunnan kouluttaminen ja sopivan datan puute tai riittämättömyys, Bengio sanoi ja neuvoi yrityksiä toimimaan osaamisprofiilin nostamiseksi ja datan keräämiseksi.
Tekoälystä voidaan liiketoiminnassa oikein käytettynä saada huomattavia operatiivisia hyötyjä: se voi tunnistaa aiemmin tuntemattomia säännönmukaisuuksia ja poikkeamia tai ennustaa todennäköisiä vaikutuksia ja seurauksia. Se voi myös auttaa luomaan kokonaan uutta liiketoimintaa ja tehostaa olemassa olevien tuotteiden ja palveluiden tuotanto- ja toimitusketjuja. Tämä kaikki on kuitenkin mahdollista vain siinä tapauksessa, että käyttökohde, työkalut ja käyttäjien osaaminen kohtaavat.
- Käyttäjien täytyy omaksua perustietoa tekoälystä. Tekoäly ei myöskään ratkaise kaikkea, Pentarionin Molander ohjeisti. Yritysten tulee osata tunnistaa ja valita käyttökohteet todellisen tarpeen mukaan, työkalut projektin mukaan.
Perjantaisessa keskustelupaneelissa todettiin, etteivät tämän hetkisen käyttöönottovaiheen haasteet useinkaan liity algoritmeihin itseensä vaan Bengion ja Molanderin aiemmin mainitsemiin datan saatavuuteen ja työkalujen soveltuvuuteen. Tekoäly ei myöskään hyödytä kaikkia samalla tavalla, ja yritysten täytyy tunnistaa omat tarpeensa ja käyttökohteensa: ovatko tekoäly ja koneoppiminen yrityksen ydintoimintoja vai tukitoimintoja?
Yksi SHIFTin keskeisiä tehtäviä on tarjota yrityksille korkeatasoista koulutusta ja auttaa löytämään yhteistyökumppaneita, jotka voivat täydentää osaamista silloin, kun omaa henkilökuntaa ei ole kannattavaa kouluttaa.
Seuraavan kerran SHIFT Business Festival järjestetään ensi vuonna elokuun lopulla. Teema Shapeshifting Intelligence tutkii älykkään liiketoiminnan erilaisia ulottuvuuksia.