Analog Devices järjesti eilen ensimmäisen mediapäivän Euroopassa. Irlannin Limerickissä sillä tehtaineen lähes 1300 työntekijän laitos. Kasvua yritys hakee digitalisaatiosta, automaatiosta ja autojen sähköistämisestä. – Maailma on edelleen analoginen, sanoi ADI:n myyntijohtaja Martin Cotter.
Cotterin kommentti liittyy digitalisaation ympärillä olevaan hypeen. Tavallaan maailma on jopa entistä analogisempi, sillä meillä on enemmän keinoja sen mittaamiseen. Tähän digitaaliseen ja reaalimaailman välissä olevaan rajapintaan valtaosa ADI:n ratkaisuista osuu.
Jonkinlainen kattotermi Analogille on Teollisuus 4.0. – Kyse on vanhan tennariverkon – Suomessa puhuttiin aiemmin Adidas-verkosta – korvaamisella anturoinnilla, joka tuottaa esimerkiksi valmistajalle reaaliaikaista tietoa tuotantolinjasta, Cotter tiivistää.
Tämä näkyy vaikkapa autojen ADAS-järjestelmien kehittämisessä. Uusimmissa autoissa on jopa kolmekymmentä erilaista anturia, joilla kerätään jatkuvasti tietoa ympäristöstä, muilla tielläliikkujista ja olosuhteista. Tätä dataa hyödynnetään monin tavoin, vaikka yksi tärkeimmistä on autoilun tekeminen turvallisemmaksi.
- Olemme vahvasti mukana Vision Zero -hankkeessa, jossa tarkoituksena on päästä täysin eroon ihmishenkien menetyksestä tieliikenteessä, Cotter sanoi. Jo nyt ADI:n anturit pelastavat hänen mukaansa kahdeksan tielläliikkujaa joka päivä.
Analogiasignaalin käsittelyn ja muunnoksen lisäksi tehonkulutuksen kutistaminen on ADI:n ominta aluetta. Esimerkiksi sähköauton akkujen hallintajärjestelmissä ADI pystyy säästämään sähköä jopa 15 prosenttia kilpailijoihin nähden. Tämä näkyy suoraan sähköauton pidempänä kantamana.
Energian säästämisestä on kyse myös älyn viemisessä verkon reunalle, aina anturin kylkeen saakka. – Raskaan datan liikuttelu ja sen prosessointi pilvessä kuluttaa enemmän energiaa kuin datan luokittelu ja laskenta jo anturilaitteessa, Cotter muistutti.