Teknologia23-messujen startup-yrityksille suunnatun kilpailun on voittanut VitalSigns, joka kehittää lääkinnällistä laitetta mittamaan ja analysoimaan ihmisten biosignaaleja. Palkinnon vastaanotti yrityksen perustajiin kuuluva Thomas Andreae eilen illalla.
Tämä artikkeli käsittelee IoT-sovellusten akkutekniikoita. Kuvailemme joitakin ongelmia, joita suunnittelijat kohtaavat tehonsyötön toteuttamisessa sekä esittelemme Analog Devicesin niihin tarjoamia ratkaisuja. Kuvatut ratkaisut ovat erittäin energiatehokkaita ja voivat auttaa vähentämään IoT- laitteiden muita ongelmia kuten liiallista kokoa, painoa ja lämpötilaa.
Itä-Suomen yliopisto ja Tampereen yliopisto julkistivat viime kuussa tutkimuksen, jonka mukaan Webaston tai muiden polttoainelämmittimien käytöstä dieselmoottoreissa ei ole juuri hyötyä kulutuksen tai päästöjen osalta. Mutta entä muuten, onko niistä ylipäätään hyötyä?
Kvanttitietokoneet olivat yksi Teknologia23-messujen robotiikkalavan aiheista eilen messujen ensimmäisenä päivänä. Aalto-yliopistossa kvanttilaskennan tutkimuksen QCD-tutkimusyksikköä johtavan Mikko Möttösen mukaan kvanttiherruus on vielä 10-15 vuoden päässä.
Vaikka toimitusketjujen piti vihdoin vakiintua tänä vuonna, markkinat eivät ole vieläkään palanneet normaaliin. Uusia haasteita on nousemassa ja elektroniikan komponenttiteollisuuden on kohdattava ne suoraan menestyäkseen tulevina vuosina.
Helsingin messukeskuksessa järjestetään parhaillaan Teknologia-tapahtumaa. Sen aihepiiriä on laajennettu vuosien varrella monella uudelle alueelle, mutta nyt on löytynyt lähes kaikille yhteinen nimittäjä. Tekoäly tulee esiin lähes kaikkialla messukeskuksen näyttelyssä ja seminaareissa.
Yksi tämän hetken suurimmista haasteista on CO2-päästöjen vähentäminen kaupunkien ilmanlaadun parantamiseksi. Rutronikin RDK3:n kaltaisilla teknologioilla on ratkaiseva rooli näiden ratkaisujen kehityksessä.
Teknologi23-messut käynnistyivät mitä ajankohtaisimmalla aiheella, kun automaatioyritys Sick järjesti tekoälyyn liittyvän tilaisuuden. Siinä tulevaisuuden tutkija Risto Linturi kertoi näkemyksiään tulevasta. Lopulta tekoäly vie liukuhihnat tehtaista, Linturi esitti.
Valokuituyhteyksiä vauhdilla Suomeen rakentava Valokuitunen on teettänyt tutkimuksen, jossa vertailtiin suomalaisten kotitalouksien laajakaistasta maksamaa hintaa. Vuonna 2018 yhden megabitin hinta sekunnissa oli 0,29 euroa, kun se tänä vuonna maksaa enää noin 0,13 euroa.
NXP Semiconductors aikoo tehdä yhteistyötä amerikkalaisen autojen tutkiin keskittyvän Zendarin kanssa kehittääkseen joka neljä kertaa nykyisiä tutkia tarkempia laitteita. Tavoitteena ovat ratkaisut, jotka mahdollistavat 5-taosn autonomiset ajoneuvot.
Autoteollisuus on siirtymässä kohti kestävämpää tulevaisuutta, kun ala tuo markkinoille yhä enemmän hybridi- ja täyssähköautoja sekä polttokenno- käyttöisiä autoja. Kriittisten toimintojen sähköistäminen vaatii luotettavia ratkaisuja suuritehoisten järjestelmien luomiseen, jakeluun ja ohjaamiseen. Piikarbidi on tässä avainroolissa.
Voisiko tekoälyn hyödyntäminen toimitusketjujen hallinnassa olla ratkaisu, tai edes yksi elementti jakelualan ikuisten” ongelmien ratkaisemissa, kirjoittaa Arrow Electronicsin entinen Suomen maajohtaja Veikko Sohlman.
Nokia-puhelimia valmistava HMD tuo ensimmäisenä älypuhelinten valmistajana laitteidensa valmistuksen Eurooppaan. Unkarissa alkaa yhtiön Nokia XR21-huippumallin tuotanto yritysasiakkaille. Lisää on luvassa, sanoo HMD:n toimitusjohtaja Jean-Francois Baril.
STMicroelectronics on lanseerannut 32-bittisen ohjainpiirin STM32C071, jossa on 128 kilotavua flash-muistia ja USB-ohjain. Tavoitteena on hyödyntää muutama kuukausi sitten julkistetun perusversion suosiota ja houkutella asiakkaita siirtymään suunnitteluissaan vanhemmista 8-bittisistä uuteen 32-bittiseen arkkitehtuuriin.
Privaattiverkot, automaatio ja tekoäly ovat muuttamassa tuotantoa eri sektoreilla. Aihe on esillä myös huomenna käynnistyville Teknologia23-messuilla Helsingissä. Digitan liiketoiminnan kehitysjohtaja Henri Viljasjärvi esitelmöi jo huomenna aiheesta Teollisuus 4.0: Kun tehdas muuttuu rakennuksesta tietolähteeksi.
Mitä erikoista sähköajoneuvojen latausportissa on verrattuna perinteisten ajoneuvojen polttoainesuuttimeen? Ensi silmäyksellä ei paljoa, ja siksi latauspistoke sijoitettiin yksinkertaisesti tankin korkin taakse ensimmäisissä sähköautomalleissa. Tämä ei kuitenkaan ole ihanteellinen paikka latausportille, etenkään turvallisuusnäkökohtien osalta.
Slushin tarina sai alkunsa 15 vuotta sitten Kulttuuritehdas Korjaamolla. Pienimuotoisesta sijoittajatapahtumasta on kasvanut 3000 startupin ja 5000 sijoittajan jättitapahtuma. Mitä jäi käteen tällä kertaa? Ainakin valtava määrä ideoita. Tärkein tietokoneemme on muuttumassa tekoälyn takia, kuten Nothingin perustaja Carl Pei sanoi.