Huawein älypuhelinmyynti on tunnetusti ollut suurissa vaikeuksissa länsimaissa Yhdysvaltain asettamien pakotteiden jälkeen, mutta älykelloissa sen nousi markkinaykköseksi vuoden 2020 viimeisellä neljänneksellä. Kesällä aloittanut uusi maajohtaja Ivan Lv lupaa tänä vuonna lisää uutuuksia myös kannettaviin tietokoneisiin ja audiolaitteisiin.
- Lähitulevaisuuden tavoitteenamme on nousta kolmen parhaan joukkoon markkinaosuudessa mitattuna niin kannettavien tietokoneiden kuin puettavien älylaitteidenkin osalta. Minulla on hyvin vahva luotto onnistumiseemme, Lv kertoo.
Ennen siirtymistään Suomeen hän toimi johtotehtävissä Huawei Itävallan ja Bulgarian parissa. Eurooppa on siis miehelle tuttu alue. Suomi on Huaweille erityisen tärkeä maa, sillä yhtiöllä on kuluttaja- ja verkkolaiteliiketoiminnan lisäksi myös tuotekehityskeskukset sekä Helsingissä että Tampereella. Suomalaista tietotaitoa nähdään muun muassa tietoturvan, sovelluskehityksen, antennitekniikan, RFIC-tekniikan, audioratkaisujen ja kuvantamistekniikan taustalla. Huawei on toiminut Suomessa jo yli 10 vuotta.
Viime vuosi oli Huaweille todella onnistunut etenkin puettavien älylaitteiden myynnin suhteen. Esimerkiksi IDC:n tilastojen mukaan Huawei on tällä hetkellä kolmanneksi suurin älykellojen valmistaja.
Vuoden 2020 viimeisellä neljänneksellä Huawein markkinaosuus puettavissa älylaitteissa Keski- ja Itä-Euroopassa ja Pohjoismaissa oli 22 prosenttia. Kaikkiaan Huawei myi loka-joulukuussa yli 43,5 miljoonaa älykelloa ja -ranneketta.
Vuonna 2020 Huawein audiotuotteiden myynti oli jopa kuusinkertainen verrattuna vuoteen 2019. Tablettien osalta Huawein markkinaosuus oli 19 prosenttia vuonna 2020. Yhtiö myi maailmanlaajuisesti 4,9 miljoonaa tablettia.
Huawei onnistui myös puhelimissa, erityisesti 5G-kännyköissä, joissa se oli viime vuonna suurin toimittaja. Kaikkiaan yhtiö myi viime vuonna 78,2 miljoonaa älypuhelinta. Pitkälti vahva kotimaan asemansa ansiosta yhtiön maailmanlaajuinen markkinaosuus oli 29 prosenttia.