Mitä suunnittelijan pitäisi tehdä, jotta esimerkiksi odottamaton pula kriittisistä komponenteista ei aiheuttaisi myöhästymisiä projektiin? Ciklumin suunnittelija David Gustavik nosti esiin keinoja, joilla ongelmia voi ratkoa.
Vaikka yrityksellä olisi kuinka hyvä suhde komponenttitoimittajaan, sekään ei välttämättä takaa saatavuutta, mikäli markkinoilla tulee ongelmia. - Autoteollisuuden ongelmien pitäisi todistaa, että edes suurimmat puolijohdetoimittajat pysty ratkaisemaan kaikkia ongelmia, David Gustafik sanoi.
Yksi tärkeimmistä keinoista on dokumentaatio. - Kunnollinen dokumentointi on suunnittelijan paras ystävä. Pelkkä piirikaavio ei riitä, koska se ei välttämättä kerro päättelyä, joka kuhunkin komponenttivalintaan johti.
Gustafikin mukaan suunnittelijan pitäisi aina dokumentoida, mitä tietty osa tai komponentti tekee, miksi juuri tietty komponentti valittiin projektiin ja miten se suhteutuu muuhun osaan suunnittelua. - Yksi keino on valmistaa kirjastot niin, että vaihtoehtoinen komponentti on aina mukana joko piirikaavio tai materiaalilistauksessa (BOM).
Gustafik kertoi esimerkkinä suunnittelusta, johon valittiin ”täydellinen” yhden sirun LDO-ratkaisu. Se teki demoissa kaiken, mitä lupasi. Sitten kun komponenttia ryhdyttiin ostamaan markkinoilta, sitä ei saanut mistään. Yksi erikoispiiri jouduttiin korvaamaan usealla geneerisellä sirulla.
- Hinta oli suurin piirtein sama. Piirikorttiala kasvoi hieman ja tehonkulutus oli hieman suurempi. Mutta nyt sen sijaan, että olisi kiinni yhdestä toimittajasta, voin esimerkiksi valita sadoista eri operaatiovahvistimista ilman, että piirikorttia tarvitsee muuttaa.
Tärkeää on myös olla tarkkana epävarmojen komponenttitoimittajien kanssa. Väärennetyt komponentit aiheuttavat vuosittain miljardien eurojen vahingot. - Kierrätetyt, uudelleenmerkityt ja tehtaiden hylkäävät komponentit aiheuttavat laatuongelmia, Gustafik mustutti.
Ciklumin esitys näkyy dioina täällä ja videona ECF-tapahtuman Youtube-kanavalla.