Perinteisesti lentokoneet ovat käyttäneet hydraulisia toimilaitteita ensisijaisen ja toissijaisen lennonohjauksen, laskutelineen, jarrujärjestelmien ja jäänpoistojärjestelmien ohjaamiseen. Ilmailu- ja avaruusalan sähköistäminen ohjaa siirtymistä hydraulisista toimilaitteista tehoelektroniikkakäyttöihin painon, monimutkaisuuden ja huoltotarpeiden vähentämiseksi ja luotettavuuden parantamiseksi.
OnePlus esitteli jokin aika sitten edullisemman version Pad-tabletistaan. Pad Go irtoaa nyt 299 eurolla eli satasen isoveljeään halvemmalla. Mutta miksi laite on tehty markkinoille, joilla ei tapahdu mitään mielenkiintoista?
Linköpingin yliopiston tutkijat ovat kehittäneet sinkistä ja ligniinistä rakennetun akun, joka voidaan ladata yli 8000 kertaa. Tämän innovaation tavoitteena on tarjota edullinen ja ympäristöystävällinen akkuvaihtoehto erityisesti alueille, joilla on rajoitettu sähkön saatavuus.
Renesas on tuonut markkinoille uuden RZ-sarjan mikroprosessorin tehokasta suorituskykyä vaativiin robotiikan sovelluksiin. RZ/V2H MPU:n tarjoama suorituskyky mahdollistaa sekä tekoälypohjaiset konenäkö- että reaaliaikaohjauksen sovellukset. Seuraavassa Renesasin Keigo Kawasaki tekee selkoa RZ-sarjan uuden jäsenen tuomista mahdollisuuksista robotiikan tekoälysovelluksiin.
SASE on iskusana, joka liitetään tällä hetkellä useimpiin uusiin tietoturvajärjestelmiin. Nyt DNA ryhtyy tarjoamaan asiakkailleen turvallisia verkkoyhteyksiä yhdessä Netskopen kanssa. Tuotetta myydään nimellä MSASE eli hallittu SASE.
Renesasin viime vuonna esitelty RA8M1 on maailman tehokkain mikro-ohjain. Nyt sille perustuvat järjestelmät saattavat olla myös maailman turvallisimpia, sillä taiwanilainen Macronix on sovittanut ArmorFlash-turvamuistinsa toimimaan yhdessä Renesasin sirujen kanssa.
Vuoden 2023 jälkipuoliskolla suuryrityksiin ja keskeiseen infrastruktuuriin hyökättiin yhä kehittyneemmillä kyberhyökkäyksillä. FortiGuard Labsin puolivuosittainen raportti kertoo esimerkiksi, että uutta haavoittuvuutta hyödynnetään nyt keskimäärin 4,76 päivässä.
Quside ja Equinix ovat solmineet merkittävän yhteistyösopimuksen, joka tuo edistykselliset kvanttilukujen satunnaisgenerointiteknologiat tuhansien yritysten ulottuville maailmanlaajuisesti. Tämä teknologia parantaa yritysten kykyä puolustautua kehittyneitä kyberuhkia vastaan ainutlaatuisen entropiaratkaisun avulla.
Oululainen TactoTek on kehittänyt ruiskuvalettavaa toiminnallista elektroniikkaa, joka on jo kiinnostanut useita autonvalmistajia. Nyt ruotsalainen sähköautojen valmistaja Polestar tutkii, miten TactoTekin IMSE-tekniikkaa voitaisiin hyödyntää tulevissa Polestar-malleissa.
Niin lataustehot kuin autojen kyky vastaanottaa sähköä ovat parantuneet koko ajan. Nyt Autoliitto ja sen kumppani Virta, jonka palvelu- ja teknologia-alustalla Autoliitto operoi verkostoaan, käynnistävät pilottihankkeen, jossa auton lataamisesta tehdään entistä vaivattomampaa.
Intel on esitellyt Thunderbolt-väylän laajennuksen, jonka avulla kaksi tietokonetta voidaan liittää suoraan toisiinsa C-tyypin USB-kaapelilla. Yhtiö kutsuu tekniikkaa nimellä Thunderbolt Share.
Yksi modernin teknologian sovellusten suurista trendeistä on koneet, jotka vaativat ympäristön tuntemista. Tämä voidaan tehdä kamera-antureilla, mutta niiden yksityisyyden säilyttäminen huolestuttaa monia. Suunnittelijat pohtivat vaihtoehtoisia tekniikoita, kuten millimetrialueen tutkaa.
Rohde & Schwarz on esitellyt uuden version keväällä lanseeratusta MXO 5 oskilloskoopista. Uusi MXO 5C on sama laite ilman näyttöä, joten se sopii laiteräkkiin 2U-korkeaan paikkaan. Rohde & Schwarz kehuu uutuutta maailman pienimmäksi jopa 2 GHz:n kaistanleveyteen yltäväksi oskilloskoopiksi.
STMicroelectronics on esitellyt uuden 6-akselisen liikeanturin, joka pitää sisällään koneoppimisytimen. Sen myötä liikeanturi mahdollistaa uusien älykkäiden toimintojen tuomisen sulautettuihin laitteisiin verkon reunalla.
Nysse eli Tampereen seudun joukkoliikenne aloittaa Remoted Oy:n kanssa yhteistyössä robottibussilinjan 301 liikennöinnin ensi viikon maanantaina. Bussi liikennöi maanantaista perjantaihin klo 06:00-20:30. Linjalla kulkee kerrallaan yksi ajoneuvo, joka ajaa kolme vuoroa tunnissa.
Etävalvomolta ei edellytetä reaaliaikaista datayhteyttä robottiajoneuvoon. Osalla valmistajista löytynee korkeimman automaatiotason täysvalmius, mutta verkkoyhteyksien datansiirtonopeus ei sitä tue. Nyt kulkulaitteen sallitaan bufferoida, varastoida tarvitsemaansa ohjausdataa mutta ehto on, että sen on pysähdyttävä toimialueensa rajalle.
Autoteollisuuden järjestelmissä edellytetään välitöntä käynnistystä. Tämän takia tulevaisuuden ajoneuvoissa ja lopulta robottiautoissa vaaditaan nykyistä nopeampia muistiratkaisuja. Niitä kehittää KIOXIA.
Pilvisiirtymien tahti on hidastunut, ja monet yritykset ovat jo saavuttaneet pilvestä saatavan kilpailuedun. Miten tämä vaikuttaa IT-palvelukumppaneiden rooliin ja prioriteetteihin tulevaisuudessa? TCS:n yritysarkkitehti Jukka-Pekka Ahonen kertoo omista näkemyksistään.
Tule tapaamaan meitä tulevissa tapahtumissamme. R&S-seminaareihin saat kutsukirjeet ja uutiskirjeet suoraan sähköpostiisi, kun rekisteröidyt sivuillamme.
R&S-seminaari ‘Tools for Signal Integrity using modern oscilloscopes’ Vantaa 20.11.2024 / Ilmoittaudu mukaan täällä Oulu 21.11.2024 / Ilmoittaudu mukaan täällä
Tapahtuma: Nordic Test Forum Helsinki 26. - 27.11.2024, Helsinki Lisätietojatäällä