Bloomberg-uutistoimiston tutkimusosasto on rankannut maat paremmuusjärjestykseen sen mukaan, missä panostetaan eniten akkutekniikan kehitykseen ja erityisesti litiumioniakkujen tuotantokapasiteettiin. Kiina rankataan maailman ykköseksi, mutta piskuinen Suomi nousee listalla peräti seitsemännelle sijalle.
Kiinassa on nykyään 80 prosenttia kaikesta akkukennojen valmistuskapasiteetista, ja kapasiteetin odotetaan yli kaksinkertaistuvan yli kahteen terawattituntiin seuraavien viiden vuoden aikana. Tämä riittäisi yli 20 miljoonan sähköajoneuvon akkutarpeisiin.
Yhdysvallat nousee tänä vuonna rankingin kakkoseksi heti Kiinan jälkeen. Tesla ja aasialaiset kennovalmistajat tekevät edelleen merkittäviä investointeja maahan, ja presidentti Joe Bidenin hallinnon politiikka kotimaisen akun toimitusketjun luomiseksi ja sähköautojen kasvun tukemiseksi vahvistaa edelleen maan asemaa.
Myös Euroopan maat ovat nousussa, kun sähköautojen myynti kasvaa tasaisesti ja houkuttelee lisää investointeja toimitusketjuun. Pohjoismaat ovat yhä tärkeämpiä Euroopan pyrkimyks. Bloomberg nostaa esiin Suomen, jossa on pian yksi maailman suurimmista nikkelin ja kobolttisulfaatin jalostamoista. Nämä raaka-aineet ovat keskeisiä ainesosia sähköautoissa. Myös akkumateriaalien valmistajat Umicore ja BASF ovat investoineet maahan.
Euroopan ensimmäinen gigawattiluokan akkutehdas käynnistyy kuitenkin Ruotsissa, kun ensimmäiset akustot rullaavat ulos Northvoltin tehtaalta.
BloomberNEF:n mukaan Suomi sijoittuu raaka-ainevarantoja verrattaessa sijalle, yhdeksän, tuotantovertailussa sijalle yksitoista ja reguloinnin osalta sijalle kolme Ruotsin ja Norjan jälkeen. Lukuihin voi tutustua tarkemmin täällä.