Nykyauto on jo liitetty verkkoon ja tätä yhteyttä jaetaan eri tavoin myös autossa kulkeville. Voisi jopa sanoa, että autosta on tulossa pyörillä kulkeva reititin monille sovelluksille. NXP Semiconductors on julkistanut AW693-alustan, joka on autoteollisuudelle sopiva langaton yhteysratkaisu.
Vieläkö joku muistaa nimen UMTS? Lyhenne tarkoitti Universal Mobile Telecommunications System -verkkotekniikkaa, joka tuli 2000-luvun alkupuolella GSM:n seuraajaksi. Nyt 3G kuolee hiljalleen pois, vaikka GSM-verkot jatkavat.
Monissa sovelluksissa olisi käyttöä äärimmäisen tarkalle paikannukselle. Toinen tärkeä ominaisuus olisi erittäin pieni virrankulutus. Belgialainen mikroelektroniikan tutkimuskeskus IMEC esitteli VLSI Technology Symposiumissa impulssiradion, joka vastaa molempiin vaatimuksiin komeasti.
5G:n myötä televiestintäala on liikkumassa kaipaamansa suuntaan. Yksikään operaattori ei voi tällä hetkellä ansaita rahaa sillä, että sinä tai minä käytämme matkapuhelimiamme ahkerammin. Siksi alan katseet ovat 5G:n teollisissa käyttötarkoituksissa, kertoo IFS:n teletoimialan johtaja Markus Persson.
Nokia on laajentanut kodin kiinteiden langattomien yhteyksien laitevalikoimaa kahdella uutuudella. FastMile 5G -vastaanotin voidaan asentaa ulkotiloihin parantamaan heikkoa signaalia, uusi reititin jakaa vahvan signaalin sisätiloissa Wi-Fi 7 -verkolla.
CSA-järjestö eli Connectivity Standards Alliance on esitellyt Matter-protokollan version 1.2. Uusi versio tuo monia parannuksia sekä yhdeksän uutta laitetyyppiä, joita voi alkaa ohjata Matter-protokollan yli. Uusiin laitteisiin kuuluu esimerkiksi robotti-imuri.
Andes Technology tunnetaan RISC-V-prosessorien pioneerina. Nyt yritys on esitellyt kaksi uutta ydintä, jotka on tarkoitettu vähävirtaisten IoT-laitteiden suunnitteluun. Lisäksi Andes toi D23- ja N225-ytimille aiempaa paremman tuen salaustekniikoille.
Tamperelainen Wirepas tunnetaan ilman tukiasemia toimivan mesh-tyyppisen IoT-verkkoprotokollan kehittäjänä. Nyt serbialainen Mikroelektronika on lisännyt Wirepassin protokollaan osaksi CLICK-lisäkorttiensa valikoimaa.
Verkon nopeuksia mittaava Ookla on testannut kiinteitä laajakaistayhteyksiä Euroopassa. Kolmannen neljänneksen luvut osoittavat, että vaikka Suomi on edelläkävijä mobiiliverkon nopeuksissa ja mobiilidatan käytössä, kuituyhteyksissä olemme edelleen kehitysmaa.
Nokia on esitellyt laajan valikoiman operaattoritason Wi-Fi 7 -laajakaistalaitteita, jotka ovat yli 3 kertaa nopeampia kuin Wi-Fi 6. Uusi Wi-Fi 7 -tuotevalikoima sisältää kaksikaistaisen kiinteän laajakaistan 5G-reitittimen, kolmikaistaisen kuituverkon yhdyskäytävän ja lippulaivana nelikaistaisen Beacon 24 -reitittimen.
Kestävästä kehityksestä on puhuttu jo vuosikausia. Viime vuosina aihe on kuitenkin noussut esiin myös bisnesmahdollisuutena. Japanilainen Fujitsu haluaa tehdä kestävyydestä merkittävän osan liiketoimintaansa. Siinä yhtiön ohjenuorana toimii Uvance-lähestymistapa.
Analog Devices esitteli viime viikolla Catalyst-keskustaan Irlannin Limerickissä. Keskuksessa ADI auttaa asiakkaitaan innovoimaan uusia tuotteita. Iso osa teistä näyttää vievän kohti digitaalista tehdasta, sanoi yhtiön Euroopan johtaja Martin Cotter.
Tekoälyn haluttaisiin ratkaisevan yhä monimutkaisempia ongelmia verkon reunalla. Laskenta kuitenkin vaatii kasvavasti datansiirtoa. Taiwanilainen Winbond on kehittänyt tekniikan, joka laskee piirinsisäisten ja laitteidenvälisen datansiirron tehonkulutusta merkittävästi.
Langattomien lähiverkkojen reitittimistään tunnettu Netgear on esitellyt uuden Nighthawk RS700S -reitittimen, joka yli kaksinkertaistaa aiempien sukupolvien langattomien yhteyksien nopeuden. RS700S tukee seitsemännen polven Wi-Fi-standardia. Nopeudelle tulee toki aika paljon hintaa.
Qualinx on Delftin teknillisestä korkeakoulusta spinnannut yritys, joka pyrkii mullistamaan satelliittipaikannuksen tehonkulutuksen. Nyt yhtiö on kerännyt riittävästi rahoitusta, jotta sen toisen polven piirin kehitys voidaan viedä loppuun ja tuoda volyymeissä markkinoille ensi vuoden aikana.
Mitä erikoista sähköajoneuvojen latausportissa on verrattuna perinteisten ajoneuvojen polttoainesuuttimeen? Ensi silmäyksellä ei paljoa, ja siksi latauspistoke sijoitettiin yksinkertaisesti tankin korkin taakse ensimmäisissä sähköautomalleissa. Tämä ei kuitenkaan ole ihanteellinen paikka latausportille, etenkään turvallisuusnäkökohtien osalta.
Slushin tarina sai alkunsa 15 vuotta sitten Kulttuuritehdas Korjaamolla. Pienimuotoisesta sijoittajatapahtumasta on kasvanut 3000 startupin ja 5000 sijoittajan jättitapahtuma. Mitä jäi käteen tällä kertaa? Ainakin valtava määrä ideoita. Tärkein tietokoneemme on muuttumassa tekoälyn takia, kuten Nothingin perustaja Carl Pei sanoi.